به نام خدا

مطالب مرتبط

185 دیدگاه

  1. 1

    نوشین فهیما

    باسلام خدمت جناب استاد بختیاری
    از اینکه نشانی را برایم ارسال کردید بسیار متشکرم
    بسیار خوب و جالب بود

    پاسخ
  2. 2

    ابوالفضل بختیاری

    سلام
    تشکر از محبت شما
    موفق باشید
    بختیاری

    پاسخ
  3. 3

    خواجه صالحاني

    با سلام و خداقوت به استاد ارجمند جناب بختياري
    بنده از موفقيت جامعه ژاپن در مقايسه با ايران افسوس نمي خورم بلكه غبطه مي خورم چون كسي كه افسوس مي خورد باورش اين است كه آنها موفق شدند چون ظرفيت آن را داشنتد وما نداريم اما من غبطه مي خورم چون باور دارم ظرفيت معنوي ومادي ما بسيار بيشتر از ژاپن است
    علتي كه با اين ظرفيت معنوي ومادي بيشتر جلوتر نيستيم را از زبان يك ژاپني بيان مي كتم
    از يك استاد ژاپني مي پرسند با اينكه شما هم قبول داريد چامعه ايراني هوش و استعداد و ظرفيت هاي بالقوه زيادي دارد چرا به اندازه ژاپن پيشرفت (صنعتي و ….) نداشته پاسخ داده: در ژاپن از هر ده نفر يك نفر كه خلاق تر و توانمند تر است توسط 9 نفر ديگر به عنوان رهبر ومدير گروه انتخاب مي شود و مريد او مي شوند اما در جامعه ايران از هر ده نفر ممكن است يك نفر از ديگران هوش وخلاقيت كمتري داشته باشد 9 نفر ديگر اين فرد را مدير خود مي كنند
    و هر كدام مدير را برحسب خلاقيت خود به سمت خواسته هاي خود مي كشانند
    به وب سايت ما هم سري بزنيد نام كاربري و رمز عبور برايتان ايميل مي شود
    http://lms.salehani.com
    به اميد ايراني سربلند

    پاسخ
    1. 3.1

      jps

      البته جناب خواجه صالحانی عزیز!
      این مقایسه انجام شده چیزی شبیه به افسانه و از آن حکایت‌های ساختگی باید باشد…

      پاسخ
  4. 4

    مهدی کلاهی

    با درودی فراوان و گرم توام با احترام فراوان
    سه تا مقاله و یادداشت ارزشمند به قلم استاد بختیاری:
    http://abakhtiari.blogfa.com/post-151.aspx
    http://abakhtiari.blogfa.com/post-116.aspx
    http://japanstudies.ir/?p=753

    واقعا راهگشای تصمیمات مسئولین امر در اثر بخشی و موفقیت آینده ی نه تنها سیستم آموزش و پرورش ایران است بلکه پایه ای برای کل جامعه ایران خواهد بود.
    و باید گفت آینده، الان است امید است با تلاش همگانی و بنیان نهادن ساختار آموزش و پرورش صحیح حتی از خانه، کمک به ارتقا دانش فکری و عملی خود بکنیم.
    همیشه موفق و شاد و سربلند باشید.
    بدرود
    کلاهی

    پاسخ
  5. 5

    حدادی

    به نام خدا
    آقای دکتر بختیاری
    سلام
    از لطف شما سپاسگزارم
    امید که از حضور شما بیشتر بهره مند باشم
    حدادی

    پاسخ
  6. 6

    فقیه

    سلام استاﺩ گرامی خواهشمنﺩم ﺩرصورت امکان هریک از موارﺩ بامثال وتوضیحات کافی اگر نوشته شوﺩ موثرتر خواهﺩ بوﺩ. ارائه جزئیات برای ما ﺩر کلاس ها موثرخواهﺩبوﺩ. نوشته شمابرای من خیلی جالب بوﺩ. انشااله مطالب کاربرﺩی برای مقاطع تحصیلی ﺩراین زمینه بنویسیﺩ.

    پاسخ
  7. 7

    نعمت الله فاضلی

    سلام آقای دکتر بختیاری عزیز

    نمی دانستم شما در ژاپن مطالعه میدانی در مدارس آنجا داشته اید. نکات بسیار مهمی را در مشاهدات و مطالعات تاتن بیان کرده اید. آموختم. امیدوارم روزی یک مردم نگاری در این زمینه بنویسید.
    موفق باشید

    فاضلی

    پاسخ
  8. 8

    زرين ترنج

    سلام
    تشكر از ابراز لطف شما
    دوستان اگر مطالب جديدي در باره آموزش وپرورش ژاپن داريد برايم بفرستيد
    ممنونم

    پاسخ
  9. 9

    قاسم پور

    سلام آقای دکتر بختیاری
    امیدوارم حالتون خوب باشد.یاد رفته بود که ژاپن رفته اید.مطالب قشنگ و جالبی رو عنوان کردید اما افسوس که … .راستی آقای دکتر تا اونجایی که خبر دارم آقای حداد هم گویا یه رفت و آمدهای به ژاپن بابت همین مسائل آموزشی داشته و به نوعی گفته میشه در مدرسه غیر انتفاعی اش بکار برده،از این موضوع چیزی اطلاع دارید؟

    پاسخ
  10. 10

    محمودی

    سلام — تشکر
    بسیار جالب آموزنده است

    موفق باشید

    پاسخ
  11. 11

    شادمان

    سلام . آيا مدرسه ا ي در ايران وجود دارد كه كه به سبك ژاپني يا ديگر گشورهاي پيشرفته اداره بشه . اگر وجودارد لطفا برام معرفي كنيد.؟

    پاسخ
  12. 12

    حیدر قاسم نژاد

    خیلی جالب وقابل استفاده بود به امید روزی که سیستم آموزشی ما اصلاح شود وبه کیفیت توجه کند نه فقط به کمیت.

    پاسخ
  13. 13

    AH Vahdati

    با سلام وخسته نباشید خدمت استاد گرامی
    مقاله بسیار جالبی بود و استفاده کردم.
    به امید آنروز که اول خودمان وفرهنگمان و روز بعد مدارسمان عوض شود.
    ارادتمند شما امیرحسین وحدتی

    پاسخ
  14. 14

    يحيي رحمتي

    باسلام خدمت استاد ارجمند جناب آقاي دكتر بختياري
    بسیار جالب و آموزنده است . از تلاشتان سپاسگزارم.

    پاسخ
  15. 15

    اشرف ساداتی

    با تشکر از استاد گرامی جناب آقای بختیاری . به امید این که روزی کشور ما نیز مانند ژاپن الگو شود . دو نا سه سالی است میخواهند در کتب درسی نقش فعالیت محوری را پیاده کنند و لی متأسفانه تا موفقیت راه طولانی در پیش است.

    پاسخ
  16. 16

    مليحه نقيبي

    سلام استاد محترم بسيار مطالب جالب و مفيدي بود وبراي من خيلي جالب بود كه شما در مدارس ژاپن تحقيقاتي انجام داده ايد اميد كه در ايران نيز شاهد چنين پيشرفت هايي باشيم

    پاسخ
  17. 17

    رقیه طاهری پور کوزه کنان

    با عرض سلام آقای دکتر خیلی مطالب جالبی بود بنده به عنوان مدیر یک مدرسه راهنمایی امیدوارم روزی برسد که ماهم سبک آموزشیمان را تغیراتی داده وبه سوی رشد و ترقی سوق دهیم با تشکر از مطالب جالب شما

    پاسخ
  18. 18

    رقیه طاهری پور کوزه کنان

    با عرض سلام آقای دکتر خیلی مطالب جالبی بود بنده به عنوان مدیر یک مدرسه راهنمایی امیدوارم روزی برسد که ماهم سبک آموزشیمان را تغییراتی داده وبه سوی رشد و ترقی سوق دهیم با تشکر از مطالب جالب شما

    پاسخ
  19. 19

    علی اکبر رضوانی

    سلام:
    نکات جالب وقابل استفاده ای در لابه لای نوشته ها وجود دارد که با وضعیت موجود نیز در مدارس کشور ما قابل استفاده است.

    پاسخ
  20. 21

    ابوالفضل احمدی خوشدلی

    با سلام و عرض ادب
    استاد گرامی سیستم اموزش و پرورش ژاپن از نظر اینجانب بسیار منسجم و دانش آموز محور می باشد

    پاسخ
  21. 22

    فاطمه امینی هرسینی

    سلام استاد خسته نباشید باتشکر از ارسال ادرس واقعا مفید بود امیدوارم همچنان در عرصه علم ودانش موفق باشید ارزوی من بهره بردن هرچه بیشتر از دانش شماست

    پاسخ
  22. 23

    سعید

    با سلام خدمت شما.
    من به یادگیری زبان ژاپنی علاقه شدید دارم، کسی هست منو کمک کنه؟
    از کجا می تونم زبان ژاپنی رو یاد بگیرم؟
    متشکر.

    پاسخ
  23. 24

    ندا دادخواه

    سلام خدمت جناب دكتر آقاي ابوالفضل بختياري …واقعا وقتي اين مطالب روخوندم خيلي به فكر رفتم يعني يه جورايي …ياده دوران كودكي خودم كه چطوري با چه شيوه هايي درس ميخونديم افتادم ما كجا اينا كجا حتي همين الانم ما كودكانمون با كودكان ژاپني زمين تا اسمان شيوه هاي اموزشيمون فرق داره …واين واقعا جاي تاسف هست ….اقاي دكتر ممنونم كه اين مطالب زيبا رو برام ارسال كرديد …هميشه سلامت سربلند شاد وموفق باشيد با ارزوي موفقيت براي شما ندا دادخواه

    پاسخ
  24. 25

    امیرحسین وحدتی

    سلام به همگی
    اگر شما دوست عزیز خواننده بدنبال کتاب و جزوه آموزش زبان ژاپنی هستید من دو سال وقت گذاشتم وتعداد زیادی جزوه را به فارسی ترجمه کردم اگر واقعا علاقه دارید برای دریافت جزوات و صوت های آموزشی وفرهنگ لغت نرم افزاری و… با ایمیل من تماس بگیرید تا برایتان بصورت رایگان ارسال کنم.
    این کار میکنم چون خودم خیلی تلاش کردم تا منبع پیداکنم .
    باتشکر و ارادت به استاد بختیاری و نیز تمامی نویسندگان ومسئولین سایت
    hohn.mi@gmail.com

    پاسخ
  25. 26

    vq,hkd

    سلام استاد عزيز وبزرگوار :
    مطالب جالب وخواندني در مقاله عنوان شده بود كه ارزش چند بار خواندن را دارد.

    پاسخ
  26. 27

    عزیزی

    عزیزی

    باسلام و احترام
    استاد گرامی
    به امید روزی که با پشتکار، مسئولیت پذیری و میل به سازندگی برای ساختن فردایی بهتر شاهد پیشرفت و ارتقا سیستم آموزشی خود باشیم.

    پاسخ
  27. 28

    مرتضی خورانی

    سلام. من از وبلاگ شما استفاده مفید کردم.انشاءاله موفق باشید

    پاسخ
  28. 29

    جمیله رجایی

    استاد مطالبتان زیبا است

    پاسخ
  29. 30

    رضا

    – استاد مطالبتان زیبا است. تشكر

    پاسخ
  30. 31

    رضا

    – استاد مطالبتان زیبا است. تشکر

    پاسخ
  31. 32

    شیرین پیله ور

    جناب استاد بختیاری خدا قوت.بسیار جالب وقابل تامل است. بجای عوض کردن مداوم نظام آموزشی بهتر نیست به این مسایل بیشتر توجه شود؟

    پاسخ
  32. 33

    آسمان

    سلام آقای بختیاری .مقاله ی خوب شما را در مجله ی شوق تغییر 5 خواندم . خلاصه ای از این مقاله را در وب آورده ام و همچنین این مطلب جالب را هم لینک داده ام . از زحمات بیکران شما در امر تحقیق و پژوهش از مدارس ژاپنی بسیار سپاسگزارم . پابنده باشید

    پاسخ
  33. 34

    زبیده بهادری راد

    با سلام واحترام
    استاد عزیز امیدوارم روزی برسد که کشور ما جزء پیشرفته ترین کشورها باشد .مطالبتون خیلی جالب بود .
    سرافراز وسربلند باشید .

    پاسخ
  34. 35

    فریده صبوری دانشجوی مرکز مفتح

    استاد مطالبتان جالب است من به عنوان یک مدیر مدرسه قرآن امیدوارم روزی برسد که بتوانیم سیستم آموزشیمان رابسوی الگوشدن وبرترشدن سوق دهیم وبرایتان آرزوی موفقیت روز افزون دارم

    پاسخ
  35. 36

    شعله جهانگیری

    با سلام استاد محترم پژوهش و تحقیقات جالب و مطالب مفیدی را در سایت شما مطالعه نمودم و در ابتدای وبلاگ خودم آدرس این سایت را قرار دادم تا دیگران هم از آن استفاده نمایند .
    به امید روزی که سیستم آموزشی کشور ماهم به سمت موفقیت بیشتر پیش برود .امیدوارم که همواره موفق و سرافراز باشید .

    پاسخ
  36. 37

    ساسان توسلی (دبیر فیزیک دبیرستانهای ورامین )

    با سلام خدمت شما استاد محترم مطالب بسیار جالب وارزشمندوآموزنده ی شما را از طریق سایت همسرم خانم جهانگیری که یکی از دانشجویان شما هستند مطالعه نمودم و تشکر می کنم .

    همیشه آرزوی چنین مدارسی را در روًیا هایم داشته و دارم به امید روزی که به این مهم دست یابیم . موفقییت روزافزون شما را از ایزد منان خواستارم

    پاسخ
  37. 38

    شعله جهانگیری

    با سلام مطالب جالب و زیبای شما را از پژوهش در مدارس ژاپن مطالعه نمودم وبسیار مثمروثمر واقع گردید .از زحمات شما صمیمانه تشکر می نمایم و امیدوارم ما مربیان پرورشی هم به چنین اهدافی در مدارس کشور خود دست یابیم . موفق و سرافراز باشید .

    پاسخ
  38. 39

    ساسان توسلی (دبیر فیزیک )

    با سلام خدمت استاد محترم من از طریق یکی از دانشجویان شما با سایت مفید شما آشنا شدم وچون همواره مشتاق بودم که علت موفقیت آموزش و پرورش ژاپن را جویا شوم که از طریق سایت شما تقریباً آشنایی پیدا کردم

    پاسخ
  39. 41

    شیما شعله کار

    سلام. بسیار مطالب خوبی بود. با توجه به علل مختلف موفقیت ذکر شده در نظام آموزشی ژاپن، گمان می کنم نظام آموزشی ما در پرورش منابع انسانی و وفاداری افراد نسبت به سازمان هنوز راه درازی در پیش دارد. بهر حال می توان امیدوار بود که در آینده نظام آموزشی ما نیز به این مهم دست یابد.

    پاسخ
  40. 42

    علیرضا عراقیه

    با سلام
    جناب آقای دکتر بختیاری ،از مطالب مفید شما استفاده نمودم.امیدورام جنابعالی همواره با اخلاق و روحیه ی شاداب و با طراوت علمی که دارید همواره بیش از پیش موفق باشید.
    عراقیه

    پاسخ
  41. 43

    فاطمه موحدنیا

    باسلام مقاله بالا در اپ تطبیقی به من کمک کرد متشکرم

    پاسخ
  42. 44

    اسحاق قصوری درگاهی

    استاد گرامی، سلام . مطلب ارزنده شما رو مطالعه کردم . خیلی جالب توجه بود. اگرچه این الگو آرمانی به نظر می رسه ولی به عقیده من با شایسته سالاری ، ماهم میتونیم از توان بالقوه مملکت و اندیشمندان خودمون استفاده کنیم و به موقعیتی حتی بهتر از ژاپن برسیم. مشروط به اینکه اولاً به تحقیقات محققان ارزش بذاریم و ثانیاً در تصمیم گیری های اساسی سیستم از این نظرات و نتایج پژوهش ها استفاده کنیم نه سلایق و علایق افرادی که برخی براساس شایستگی هم انتخاب نشدند. آرزوی توفیق برای شما و همه دلسوزان مملکتمون دارم و بدون اجازه تون این وبلاگ رو به دوستان معرفی کردم و تو وبلاگم هم لینکش کردم . ببخشید

    پاسخ
  43. 45

    علیرضا قربانی

    سلام
    با تشکر از اینکه لینک مقاله را برام ارسال کردید

    پاسخ
  44. 46

    محمد سعيدي

    استاد گرامي با سلام و عرض خسته نباشيد . از مطالعه مقاله پژوهشي شما بهره مند شدم اميد است راه كارهاي اجرايي مناسبي را براي بهره برداري مسئولان نظام آموزشي خودمان نيز قلمي فرمائيد.
    ضمن نشريه نگاه آمادگي خود را جهت چاپ مقالات علمي، پژوهشي شما اعلام مي نمايد.
    ارادتمند – سعيدي

    پاسخ
  45. 47

    راد

    باسلام وعرض ارادت به شما استاد گرامی وباتشکر از زحماننان برای بالا بردن سطح علمی دانشجویان.اعتراف میکنم شماسهم بسیاری در ارتقای علمی ماداشته اید.انشاله همچنان سالم وموقق باشید.باتشکر سلطان محمدی راد

    پاسخ
  46. 48

    معصومه مهری

    با سلام واحترام بنده آموزگار مدرسه ی جمهوری اسلامی ایران در توکیو هستم. در برنامه ی تحقیق خود باردید از مدارس ژاپن را پیش رو دارم. تحقیق شما را مطالعه کردم بسیار مفید بود.از زحمات شما در جهت ارتقائ اگاهی ودانش ایرانیان کمال تشکر را دارم.امیدوارم پاینده وپیروز باشید.

    پاسخ
  47. 49

    احمد احمدی

    سلام دکتر متشکر از مطالبتون

    پاسخ
  48. 50

    bakhtiari

    سلام تشکر شماره تماسی – ایمیلی بفرستید

    Bakhtiari.Abolfazl@Gmail.com

    پاسخ
  49. 51

    الناز مستشیری

    با عرض سلام
    مطالب مفیدی بود من با اجازه شما سایت شما را لینک کردم.
    خوشحال میشم به وبلاگ من هم سر بزنید.

    پاسخ
  50. 52

    لیدا استادی قادیکلایی

    استاد جذاب بودن ابن مطالب به حدی بوده که بارها وبارها میخوانم و یادداشت برداری میکنم و آرزو میکنم برای کودکان باهوش سرزمینم تا یک روز بهترین وموثر ترین و شیرین ترین یادگیری روزیشان شودو از خدا خواستم سلامت وصلابت را برای همه استادان ومعلمانی که در این عرصه سپیدی مو از آنشان شد وتشکر از شما وتحقیق به حق شایسته ی تان

    پاسخ
  51. 53

    مهری فلاح

    با سلام خدمت شما استاد گرامی ام جناب آقای دکتر بختیاری که شوق پژوهش را در من ایجاد فرمودید مقاله ی پر محتوایی بودامیدوارم خداوند متعال ما را یاری نماید بتوانیم فرزندان ایران عزیز را افرادی متفکر و با شخصیت تربیت کنیم.
    ارادتمند:مهری فلاح

    پاسخ
  52. 54

    لیلی حقگو

    با سلام واحترام
    مقاله شما را خوندم بسیار مطالب جالب ومفیدی بود امیدوارم ماهم بتوانیم مدارسی شاد ، پر نشاط داشته باشیم

    پاسخ
  53. 55

    لیلی حقگو

    با سلام
    از مطالب ارزنده شما سپاسگزارم بسیار مفید واموزنده بود

    پاسخ
  54. 56

    جعفر انصاریان

    خدمت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر بختیاری عرض سلام وارادت دارم واقعاً تلاشهای علمی جنابعالی برای انعکاس واقعیتهای نظام آموزشی کشورهای پیشرفته بخصوص ژاپن قابل تقدیر است امید آنکه این زحمات روح جنبش وتحرک را در کالبد نظام آموزشی ما بیش از پیش بدمد .
    موفق وموید باشید

    پاسخ
  55. 58

    بشیری

    با سلام،
    دکتر بختیاری
    نقاط قوت دیگر کشور ها در رابطه با آموزش و پرورش می تواند کمک شایانی برای طرح ریزی یک برنامه مناسب باشد، اما به نظرم دلیل عمده پیشرفت ژاپن در این زمینه عامل مادی است که در کشور ما فعلا چنین سرمایه گذاری امکان پذیر نیست ولی امیدوارم روزی دانش آموزان ما در یک محیط مطلوب تحصیل کنند.

    پاسخ
  56. 59

    خلجی

    سلام جناب استاد بختیاری
    واقعا بسیار زیبا ، جذاب و آموزنده بود .

    پاسخ
  57. 60

    فاطمه موحدنیا تهران مرکز

    با سلام
    مدتها بود که کسی را مثل شما ندیده بودم که اینقدر به مطالعه علاقه مند باشد ودیگران را نیز به مطالعه دعوت کند
    با ارزوی سلامتی برای شما

    پاسخ
  58. 61

    نام شما (ضروری)

    سلام با عرض تشکر از زحمت شما جهت ارسال مقاله پر محتوای و جذاب شما امیدوارم همیشه پایدار و مویدباشید.
    فاطمه کهزاد دانشجوی کارشناسی ارشد

    پاسخ
  59. 62

    شهروز علیزاده تبریزی

    بسیار خوب و آموزنده بود
    امیدوارم که هرچه سریعتر اینگونه شیوه های آموزشی در نظام آموزشی ما فرا گیر شود.
    با احترام

    پاسخ
  60. 63

    avan

    با عرض سلام واقعا مقاله خوب و جالبی بود ولی من فکر می کنم دلیل اینکه اونها اینقدر سریع همه چیز رو یاد می گیرن اینکه کلاس هاشون مختلطه(غلط املایی نگیرید)

    پاسخ
  61. 64

    فتانه مرزبان

    سلام استاد گرامی
    مطلب قالب توجهی بود.
    امیدوارم روزی آموزش و پرورش ایران نیز به چینین موفقیت هایی دست پیدا کند و بتواند افرادی توانمند در فکر و کار تحویل جامعه بدهد.
    در مطلبی ژاپنی ها تنها دغدغه خود را فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل خود (سامورایی ها و مائوها) عنوان کرده بودند.

    متشکرم

    پاسخ
  62. 65

    اسماعیل ملایی

    از لطف شما وارسال مقاله متشکرم

    پاسخ
  63. 66

    مریم گودرز

    استاد گرامی جناب آقای دکتر بختیاری ،سلام
    با تشکر از مقاله جالب شما ،ضمیمه کردن عکسها وبیان 40 مورد از ویژگیهای نظام آموزشی ژاپن وبیان مطالب مرتبط بسیار جالب وآموزنده بودند..با راهنمایی شما کتاب آموزش قلبها واندیشه ها را تهیه کردم وخلاصه کتاب (نوشته شما وخانم زینب راضی ) و در وبلاگم قرار دادم .با تشکر فراوان از شما در معرفی کتابهای مفید ،واقعا بدون اغراق بسیار راهگشا بودند.آرزوی موفقیت وسربلندی شما را از خداوند منان دارم.
    متشکرم – گودرز

    پاسخ
  64. 67

    عباس يارمحمدي

    با عرض سلام وخسته نباشيدخدمت شما استادگرامي باتشكرو قدرداني اززحمات شما وهمچنين از ارسال مقاله پر محتوای و جذابتان سپاسگذارم امیدوارم همیشه پایدار و موید باشید.عباس يارمحمدي دانشجوي كارشناسي ارشد واحد تهران مركزي

    پاسخ
  65. 68

    malahat gerami

    با سلام و عرض خسته نباشید و درود فراوان به استاد گرامی

    مطلبتان درباره ی مقایسه ژاپن و ایران عالی بود

    خیلی جالب بود

    با تشکر فراوان گرامی

    پاسخ
  66. 69

    طاهره توكلي

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامي
    آقاي دكتر ، مقاله بسیار جالبی بود و استفاده کردم.
    آرزو دارم ما نيز روزي در كشورمان داراي چنين فرهنگ غني در مدارس باشيم.
    با احترام – طاهره توكلي

    پاسخ
  67. 70

    عادل اشکبوس

    سلام
    جالب بود که در آموزش و پروش ژاپن شادی و لذت را در فرآیند آموزش وارد کرده اند
    فردوسی می فرماید
    چو شادی بمیرد بمیرد روان خرد ناتوان گردد اندر میان
    هر کاری کردم که در کتاب درسی عربی هفتم شادی بیاید موسسات خصوصی که کتابکار می نویسند دوباره زحمات را ب باد دادند و با طرح سوالات معماگونه لذت یادگیری را از بین بردند
    وبگاه جالبی بود خواندن مقاله ارزش داشت
    سپاسگزارم

    پاسخ
  68. 71

    افشین منش

    سلام
    بسیار مفید بود و استفاده کردیم.
    ممنون.

    پاسخ
  69. 72

    jomaa sharifi

    آشنایی با فرهنگ آداب وسنن و تجربیات سایراقوام و ملت‌ها در گذر تاریخ همیشه عبرت انگیز و مفید بوده وهست. والایام نداولها بین الناس. بیانگراین موضوع است که خداوند روزها را در گذر زمان بین انسان‌ها تکرار می‌کند وآنچه دیگران در گذشته تجربه کرده اند مطمئنا بار دیگر در زندگی ما به صورتی تکرار خواهدشد. لذاوجودآدم‌هایی مانند جنابعالی در بین اقوام خویش گوهر گرانبهایی هستند که قدر و منزلت خاصی در فرهنگ وادب آن قوم خواهند داشت.
    خداوند شماوامثال شما را برای ملت شریف و با عزت ایران نگهدارد.
    متشکرم

    پاسخ
  70. 73

    بختیاری

    سلام تشکر – به من ایمیلی بزن
    سپاس

    پاسخ
  71. 74

    مطهر

    با سلام و سپاس
    خیلی بهره بردم.ممنون.
    در وبلاگ های انجمن با نام خودتان استفاده کردم.

    پاسخ
  72. 75

    احمد روحانی فر

    با عرض سلام و ادب . تشکر از اینکه آدرس این وبلاگ و ارسال کردید . استفاده کردم. سپاس

    پاسخ
  73. 76

    رقیه سرشکی

    با سلام
    استاد فرهیخته جناب آقای دکتر بختیاری از این که توفیق حاصل شد تا ترم گذشته را در محضر شما بزرگواربه کسب علم سپری کنم بسیار خوشحالم و امید است که بتوانم در آینده بیشتر بهره مند شوم.
    مطالب ارزنده شما بسیار پر محتوا و زیبا بود.
    با کسب اجازه از شمااستاد گرانمایه در ابتدای وبلاگ شخصی خودم آدرس این سایت را قرار دادم تا مورد بهره برداری دیگران نیز قرار گیرد.
    آرزوی موفقیت سلامتی و شادکامی جناب عالی را از خداوند منان خواستارم .

    پاسخ
  74. 77

    زهرا فتحی

    باعرض سلام وادب حضور استاد ارجمند آقای دکتر بختیاری
    استاد مطالبتان بسیار جالب و مفید بود،خیلی بهره بردم.
    با سپاس و تشکر فراوان.

    پاسخ
  75. 78

    زهرا تقوی

    سلام خدا قوت
    خوشحالم از آشنایی با شما استاد گرانقدر
    خیلی خیلی دوست دارم از تجربیاتتون از ژاپن و سیستم آموزشی این کشور بیشتر اطلاعات داشته باشم در صورت امکان. و اگر مقالات بیشتری دارید تمایل دارم از دانش شما بیشتر استفاده کنم. ممنون میشوم.
    پایدار و سلامت و شاداب باشید

    پاسخ
  76. 79

    کاظمی

    استاد محترم و بزرگوار
    جناب آقای دکتر بختیاری
    از مقاله ی بسیار زیبای شما استفاده کردم.
    به امید خدا در شورای آموزگاران دبستان با ذکر منبع و نام شما مطرح می کنم.
    سالم و شاد و سربلند و موفق باشید .
    دانشجوی ارشد تهران مرکز

    پاسخ
  77. 80

    خداداد رحمتی زاده

    با تشکر فراوان از استاد عزیز جناب اقای دکتر ابوالفضل بختیاری از مقالات ارائه شده استفاده نمودم متشکرم رحمتی زاده

    پاسخ
  78. 81

    فاطمه جعفری

    سلام
    از استاد گرامی سپاسگزارم
    با بررسی اجمالی در مورد نوع سرویس ها و نحوه سرویس رفت و آمد و برنامه ریزی فرهنگی … نیز همه افسوس می خورند اما برای عملیاتی شدن موارد فوق با عزم ملی می توان در آینده نظام آموزشی امیدوار باشیم!

    پاسخ
  79. 82

    شمس اله ميرزابيگي

    با سپاس و درود فراوان بر استاد ارجمند جناب آقاي دكتر بختياري
    به راستي كه براي شناخت سرزمين خود بايد سرزمين ديگري را شناخت. سيمور مارتين ليپست
    با تشكر از استاد عزيز، استفاده كرديم. شمس اله ميرزابيگي

    پاسخ
  80. 83

    عبدالنور فتحی

    با سلام و تشکر از استاد گرامی مطالب شما را مطالعه نمودم . از گفته ها و مطالب گرانقدر شما استفاده نمودم.

    متشکرم : عبدالنور فتحی از ایلام

    پاسخ
  81. 84

    مجتبی بیات

    ابتدا کمی احساس حقارت کردم ،اما مطمئنم سیستم آموزشی ما هم با کمی تدبیر وبرنامه ریزی وهمت بلند وتوجه به نظرات اندیشمندانی مانند شما استاد گرامی خواهد توانست آینده روشنی را رقم بزند. انشااله..

    پاسخ
  82. 85

    توحیدلو فتح اله

    باسلام
    متشکرم از ارسال مقاله تان خواندم و مورد استفاده قرار گرفت.

    توحیدلو

    پاسخ
  83. 86

    آراسته حسین زاده

    با سلام و تشکر از استاد عزیز مطالب بسیار جالب است ، امیدوارم جنابعالی و همکارانتان که در این زمینه تحقیق می نماید، آموزش و پرورش ایران را به آن سو سوق دهید
    حسین زاده کارشناس مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

    پاسخ
  84. 87

    ب - س

    سلام ، متشکرم خیلی خوب بود استفاده کردم .
    موفق باشید.

    پاسخ
  85. 88

    مجید علی عسگری

    با سلام و آرزوی موفقیت برای نظام آموزشی کشور
    تلاش شما را برای مقایسه نظام آموزشی ژاپن تقدیر می کنم
    موفق و پیروز باشید

    پاسخ
  86. 89

    علی حیدری قمی

    با سلام خدمت استاد و دوست عزیز آقای دکتر بختیاری از مقاله ارزشمند شما بسیار سپاسگزارم

    پاسخ
  87. 90

    سمانه کائدزاده

    با سلام وتشکر فراوان از استاد جناب دکتر بختیاری استاد مطالب بسیار جالب و اموزنده بودند با ارزوی موفقیت روز افزون برای شما وسپاس فراوان

    پاسخ
  88. 91

    مختاری

    جناب آقای دکتر بختیاری
    با تشکر مستفیض شدیم.
    مختاری چندیگر هندوستان

    پاسخ
  89. 92

    محسن ناطق از قم

    استاد محترم
    سلام علیکم
    با احترام ، از ارسال مطلب بسیار علمی وجذای وکاربردی شما سپاسگزارم ،خواهشمندم جهت انجام مطالعات تطبیقی روش های یاددهی ویادگیری اگر مطالبی از کشور ژاپن دارین برام بفرستید
    با سپاس فراوان
    دکتر خیلی گلی

    پاسخ
  90. 93

    مونا نامیوندی

    خیلی مطلب فکر شده و با تأملی بود مرسی از اینکه به دانایی هامون افزودید.
    موفق باشید

    پاسخ
  91. 94

    همكار

    مطلب زيبايي بود متشكرم باز هم از اين مطالب در اختيار خوانندگان قرار دهيد

    پاسخ
  92. 95

    خانم ملکی

    باعرض ادب واحترام خدمت شما استاد محترم
    من دانشجوی ارشدبرنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجندهستم آقایی دکترآیتی شما راجهت راهنمای موضوع پایان نامه ام که درس پژوهی می باشد معرفی کرده اند
    لطفا اگر امکان دارد من رادراین زمینه راهنمایی نمائید. باتشکر

    پاسخ
  93. 96

    ثریا یوسفی

    سلام بینش و دیدگاهم تغییر کرد بسیار عالی بود و از زحمات شما متشکرم
    نیشابور خراسان رضوی

    پاسخ
  94. 97

    عبدالرحیمی

    سلام آقای دکتر بختیاری
    از اینکه بنده را قابل دانستید سپاسگزارم
    مقاله بسیار ارزشمندی را ارائه کرده اید
    خدا قوت به همراه موفقیت دائمی

    پاسخ
  95. 98

    الهه تاجیکزاده آریایی

    درود و ارادت بسیار
    سپاس از آگاهی بخشی تان
    درضمن- اگر می نوشتید: فرهنگ ژاپنی همان است که در آموزش و پروزش ما دیده نمی شود! گویا بود!!!
    حقیقتا” مایه ی تاسف است وضعیت مدارس ما مخصوصا” ابتدایی و راهنمایی!!!
    سال گذشته دخترم کلاس اول بود. کاش مدرسه نمی فرستادم اش و خودم به او درس می دادم!

    ارادتمند

    پاسخ
  96. 99

    معصومه باقری

    با عرض سلام و احترام خدمت استاد عزیز
    من در مدرسه ای غیر انتفاعی مشغول به کار هستم که متاسفانه هیچ کدام از فعالیت هایی که دانش آموزان ژاپنی انجام می دهند این جا انجام نمی شود متاسفانه گویا والدین دانش آموزان ما هم خیلی این سبک آموزش را دوست ندارند و فکر می کنند هر چه قدر بچه هایشان در ناز و نعمت باشند در اینده موفق ترند.به نظر من در ایران ابتدا باید روی طرز تفکر والدین بیشتر کار شود در ایران بجه ها جوری تربیت می شوند و آموزش می بینند که فقط مصرف کننده باشند .

    پاسخ
  97. 100

    یوسف فتاحی

    با سلام خدمت استاد گرامی. تمامی موارد فوق نشان از تفاوتهای آموزش و پرورش ما با ژاپن دارد.برای رسیدن به کشوری مانند ژاپن ما هم باید ابتدا صداقت را خودمان یاد بگیریم بعد به بچه هایمان یاد بدهیم.تا زمانی که بچه های ما صادق نباشند، رفاقت را فدای رقابت میکنند.برای یاد دادن صلح و دوستی و صداقت نیاز به معلمانی دلسوز و فداکار و هچنین والدینی صادق داریم .ما نیاز داریم مانند ژاپنیها بگوییم دیگر هیروشیما نمی خواهیم.

    پاسخ
  98. 101

    افشارکهن

    با سلام و احترام و سپاس از زحمت درخور توجه شما. استفاده کردم…

    پاسخ
  99. 102

    علی شفیعی فرد

    با سلام و عرض ادب مقاله تاثیر گذار جناب عالی را خواندم به نظر می رسد اکر عزم ملی با اصلاح واجرای قوانین اثر بخش و باز مهندسی شده همراه شود ما نیز در آموزش و پرورش کشورمان شاهد رنسانس خواهیم بود.

    پاسخ
  100. 103

    شفیعی مطهر

    با سلام و سپاس از استاد ابوالفضل بختیاری
    تلاش های پژوهشی جناب عالی بسیار ارزنده است و می تواند راهگشای حل بسیباری از غوامض تربیتی و آموزشی جامعه ما باشد.

    پاسخ
  101. 104

    ثریاسلطانی ازایلام

    سلام استادبختیاری عزیز
    ممنون ازبابت معرفی سایت ومقاله
    مقایسه را که دیدم بسیارمتاثرگشتم

    پاسخ
  102. 105

    مهدی طهرانی

    با سلام خدمت استاد محترم مقاله مور د مطاله قرار گرفت .با آرزی ارتقائ بشتر ایران عزیز
    از تلاش علمی شما جهت ارتقائ علمی ما تشکر می کنیم
    خسته نباشید .
    خدافظ.

    پاسخ
  103. 106

    امیر حسین رادپور

    با سلام وتشكر از مطالب اين مقاله به اميد فردايي بهتر

    پاسخ
  104. 107

    خاتون محمودی

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    مطالبتون جالب بودن
    ب امید داشتن مدارسی مثل مدارس ژاپن در کشورمان در اینده ای ن چندان دور
    باتشکر از ارسال مالب ارزشمندتون

    پاسخ
  105. 108

    احمد دادخدایی پور

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    مطالب جالبی بود انشالله در کشور ما هم اتفاق بیفته….

    پاسخ
  106. 109

    محمد زارعی

    با سلام خدمت استاد عزیز جناب آقای بختیاری مطلب بسیار مفیدی بود خیلی استفاده کردیم

    پاسخ
  107. 110

    محمد زارعی

    سلام بر استاد عزیز جناب آقای دکتر بختیاری امید است که تلاش شما باعث تحقق آرمان های بلند آموزش و پرورش گردد.

    پاسخ
  108. 111

    صطفي حاءري

    با عرض سلام و ادب
    از مطالب علمي و ارزشمند اين مقاله به عنوان يك آموزگار و دانشجو متاثر شدم انشاءالله ما هم با استفاده از منابع و امكانات كشور خودمون به فرداهاي بهتري برسيم و مي خواستم از تلاشهاي علمي استاد دانشمند دكتر بختياري تشكر كنم

    پاسخ
  109. 112

    fereshte

    سلام.ببخشید من دارم یه مقاله تطبیقی راجب برنامه درسی آموزش می نویسم میشه تو زمینه برنامه درسی آموزشی مجازی راهنماییم کنید؟خواهش میکنم خیلی لازم دارم

    پاسخ
  110. 113

    الفتی

    با عرض سلام واحترام خدمت شما استاد دلسوزممنون ازاینکه برای بالابردن سطح علمی دانشجویان زحمت میکشید درضمن مقالات زیبایی نوشتید که کاربردی هم هستند

    پاسخ
  111. 114

    احمدعلی نظری نژادیان

    باتشکراز زحمات شما استادبختیاری مطلب بسیارارزنده ای بود وبنده بعنوان معلم ابتدایی بسیارتحت تاثیرقرارگرفتم امیدوارم ماهم بتوانیم پیشرفتهای خوبی درامرآموزش وپرورش داشته باشیم .

    پاسخ
  112. 115

    فرشید امرایی

    با سلام حضور استاد ارجمند؟
    ضمن عرض خسته نباشید از تلاش شما.
    استاد نظام آموزش و پرورش کشور ما دانش آموز را فقط در چهارچوب کتاب نگه میدارد

    پاسخ
  113. 116

    محمد زارعی

    با سلام حضور استاد عزیز . امیدوارم روزی برسد در آموزش و پرورش خودمان هم تحولی عظیم رخ دهد.

    پاسخ
  114. 117

    منظر عزتی

    با سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر …
    بسیار خوشحالم از این که افتخار شاگردی شما رو دارم ….
    و همیشه سپاسگزارتون هستم بابت راهنمایی هاتون

    پاسخ
  115. 118

    علیرضا شمس

    سلام خدمت استادمحترم.
    به امیدروزی که ماهم تفکرژاپنی پیداکنیم بتوانیم پابه پای آنها بچه های ایران راپرورش دهیم

    پاسخ
  116. 119

    محمود قلی زاده

    باتشکر از مطالب ارزنده جناب استاد دکتربختیاری / درحال حاضر ما به سمت ارتقای مدیریت آموزشگاهی که یکی از 5 سیاست اعلام شده وزیرمحترم آموزش وپرورش هست پیش می رویم که ان شاء الله اگر درعمل موفق به اجرای آن شویم می توانیم ادعا کنیم که گامی به سمت پیشرفت برداشته ایم . شمافرموده اید که درمدارس ژاپن سرایداری وجود ندارد وخود بچه ها نظافت مدرسه را برعهده دارند حال درایران مگه کسی جرآت داره به بچه ها چنین امری را واگذارکنه والدین اعتراض شان را به همه جا می رسونند درصورتیکه شاید شماهم تاییدکنید که تربیت وساختن واقعی زمانی به حقیقت می پیوندد که بچه ها ازکوچکی با کارگروهی وانجام امورشخصی توسط خودشان آشنا شوند نه اینکه مانند شاهزاده ها باماشین تا جلودر مدرسه بروند و باماشین تا جلو درخانه برگردند ودست به سیاه وسفید نزنند آیا بااین وضع بچه ها می توانند برای زندگی اجتماعی آینده شان آماده شوند؟

    پاسخ
  117. 120

    لویه

    با سپاس از استاد ارجمند، اولین نکته در ویژگی فرهنگی مدارس ژاپن، اختصاص بیشترین سهم از تولید ناخالص ملی در دوره های آموزش پیش دبستانی و ابتدایی است که خود قابل تامل است.

    پاسخ
  118. 121

    ثریاسلطانی

    امیدوارم باتلاشهای اندیشمندانی چون شماودیگران، روزی راشاهدباشیم که آ.پ ایران عزیزآیینه وسرمشق جهانیان قرارگیرد.به امیدآنروز.

    پاسخ
  119. 122

    جواد پیرنیا

    با سلام خدمت استاد عزیز جناب آقای دکتر بختیاری
    ممنون از مطالب زیباتون
    جداً هر کسی با خوندن این مطالب جذب میشه برای چند بار خوندن این مطالب
    با سپاس فروان

    پاسخ
  120. 123

    فاطمه انصاری

    با تشکر از استاد محترم به خاطر ارسال مطالب مفید. امید آنکه نارساییهای نظام آموزشی ما هم با تلاش و درایت و دلسوزی متصدیا ن امر حل شود و هر روز شاهد شکوفایی و تحول در نظام تعلیم وتربیت کشور عزیزمان باشیم.

    پاسخ
  121. 124

    راضیه دیمه

    جناب آقای دکتر بختیاری
    با سلام و عرض ادب
    ضمن عرض خسته نباشید و خدا قوت، مقاله بسیار جالب و پرمحتوایی بود.
    با احترام – راضیه دیمه دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران شمال

    پاسخ
  122. 125

    نجمه آقابابایی

    با سلام و تشکر از مقاله بسیار آموزنده شما…

    پاسخ
  123. 126

    ابوحمز

    با درود
    بسیار لذت بردم
    پیروز باشید

    پاسخ
  124. 127

    ستاره موسوی

    سلام آقای دکتر
    ممنون از ارسال مقاله
    مقاله شما بسیار کاربردی می باشد
    سیز باشید

    پاسخ
  125. 128

    مرادی

    با سلام خدمت استاد گرامی
    مقاله را مطالعه نمودم و بسیار خوشم آمد . می توانیم این مطالب را در اختیار آموزگارانی قرار دهیم که به هر بهانه ای دانش آموز را از کلاس بیرون می کنند …
    با مدیر مدرسه به مشکل بر خورده اند دانش آموزان را تنبیه می کنند و …
    حقوقشان کافی نیست از درس دادن می پرهیزند و …

    اما یک سوال هم داشتم استاد چطور می شود در کلاس شلوغ درس داد؟

    پاسخ
  126. 129

    نام شما (ضروری)

    جناب آقای دکتر بختیاری عزیز
    با درود و سلام و خسته نباشید
    بنده یک معلم هستم و اطلاعات جنابعالی را در خصوص جامعه ژاپن مطالعه کردم که برایم بسیار سودمند و آموزنده بود. بنده تعدادی از موارد ذکر شده در باب مدارس ژاپن و نحوه برخورد معلمان با دانش آموزان را یادداشت کردم و سعی دارم هر روز مروری بر آنها داشته باشم که در برخورد با دانشجویان عزیز آن موارد را لحاظ نمایم. با تشکر از اقدامات شایسته شمادر خصوص اطلاع رسانی آموزشی.

    پاسخ
  127. 130

    مهندس علی مردان خواجه صالحانی

    با سلام
    درود بر شما و تمامی جهادگران عرصه تعلیم وتربیت
    مقالات دقیق مطالعه شد به تمام مطالب ایمان قلبی دارم و سالها درصدد ارتقای آن می باشم
    جسارتا بنده در همایش های منظمی که بنده برای معلمان دارم درس ‍‍‍‍‍پژوهی را ارپه الگویی برای ارتقاء یادگیری و ارتباط به کمک مشارکت در محیط یادگیری تعریف می کنم و یک شاخص توسعه یافتگی جامعه را سرعت تبادل تجربیات مثبت منابع انسانی در آن می دانم لطفا نظر جنابعالی را در مورد این تعریف بفرمایید تجربیاتی هم در زمینه آموزش مجازی و آنلاین مبتنی بر ساختگرایی اجتماعی وتلفیق آن با نظریه فراشناخت دارم .

    مهندس علی مردان خواجه صالحانی

    پاسخ
  128. 131

    شادالویی

    همکتر محترم جناب آقای دکتر بختیاری
    با سلام و احترام، از اینکه زمانی را برای کسب اطلاعات بیشتر به بنده اختصاص دادید، سپاسگزارم. در این جستار به عکس های بیشتری در زمینه ایجاد تفکر کاربردی و خلاق مورد نیاز است.
    ممنون از زحمات شما
    موفق و سربلند باشید
    شادالویی

    پاسخ
  129. 132

    معظمی(فلسفه آموزش و پرورش)

    استاد به امید روزی که تمامی معلمان این مرز و بوم با اعتقاد به اینکه حتما تدریسی بهتر از تدریس من وجود دارد روز به روز بیشتر در جهت تعالی خود گام بردارند .
    از مقاله رهگشایتان سپاس گذارم

    پاسخ
  130. 133

    عباس قنبری عدیوی

    سلام بر دوست ارجمند جناب آقای دکتر ابوالفضل بختیاری

    همراه با تقدیم سپاس و احترام
    مطالب بسیار خوب، اثرگذار، تشویق کننده و کارسازی ارایه فرمودید. همانگونه که بسیاری از خوانندگان ارجمند هم در یادداشت های خود فرمودند، اگر مسایل با تحلیل، سبب شناسی، کاوش و آسیب شناسی موارد مشابه در کشور ما بیان گردد؛ می تواند مفیدتر باشد.
    با این همه از لطف و بذل دانش شما متشکرم

    پاسخ
  131. 134

    احسان کشاورزی

    با سلام و احترام
    مقاله بسیار آموزنده و عالی بود مخصوصا این بخش
    “نوسازی ژاپن از اواسط قرن نوزدهم (یعنی عصر امپراتوری “می جی” در سال ۱۸۶۸) آغاز شده و از این زمان ژاپنی ها به طور جدی با فرهنگ غرب آشنا شدند و از ترکیب و تلفیق عناصر فرهنگی خود، فرهنگ نوین ژاپن را ساختند. روش ژاپنی ها در این ترکیب فرهنگی، هشیارانه و آگاهانه بود (ووگل ۱۹۷۹، ترجمه خوارزمی و اسدی ۱۳۷۱).ژاپنی ها تمدن و فرهنگ کهن خود را با دانش نوین در آمیختند و کهن را دور نینداختند. حاصل این آمیزش بسیار اثربخش بود و فرهنگ ژاپن شکوفا شد.” شاید اگر در ایران هم به جای تقابل با فرهنگ غرب تعامل اگاهانه انتخاب می شد احتمالا نتایج مشابهی بدست می امد .

    پاسخ
  132. 135

    محمد نورسيده

    سلام استاد وقت به خير ، فرهنگي هستم از قم ودر كارشناسي امور اداري آموزش وپرورش ناحيه يك مشغول به خدمتم .از اينكه با شما آشنا شدم بسيار خرسندم .مقاله جنابعالي بسيار مفيد وارزنده بود .

    پاسخ
  133. 136

    فرشید رسولی بزچلوئی

    سلام جناب دکتر بختیاری ،خسته نباشید
    یکی از الگوهای آ پ در کشور ما آ پ ژاپن است ولی متاسفانه نه همهی برنامه های آن بله قسمتهای را برگزیده اند وانتظار نتیجه همانند ژاپن را دارند . برای مثال بهدوره ابتدایی کمترین اهمیت را مدهند وبا امکانات کم ،که در ژاپن پر اهمیت است و همانند ژاپن مردودی را نیز از ابتدایی برداشته اند . بهامید روزی که آموزش و پرورش و تعلیم وتربیت در ایران جزء نهادهای با ارزش واهمیت باشد

    پاسخ
  134. 137

    امین

    بسیاری از پژوهشگران علل توفیق ژاپن را به نظام آموزش و پرورش کارآ، با کیفیت و سرمایه گذاری زیاد روی پرورش منابع انسانی، سختکوشی و وفاداری افراد به سازمان هائی که در آن کار می کنند، احساس تعهد در جهت رشد و پیشرفت، فداکاری و آمادگی برای اصلاح نارسائی ها و اشتباهات خود، سازماندهی و مدیریت بسیار خوب و کارساز نسبت میدهند (هرمن کان).
    رهبران آموزشی ما……؟
    باتشکر از استاد بختیاری.

    پاسخ
  135. 138

    احمد سواری

    با سلام واحترام خدمت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر بختیاری مقاله بسیار جالب و آموزنده وتاثیر گذار بود

    پاسخ
  136. 139

    کورش اکبری لویه

    با سلام خدمت استادمحترم.
    شاید تمام ما آرزوی چنین جامعه ای و نظام آموزشی را داشته باشیم ولی هرگز به همین اندازه خودمان نیز تلاش نمیکنیم اگر بخواهیم و همه چیز را بر عهده دیگراننگذاریم میتوانیم

    پاسخ
  137. 140

    جلال نادی

    با تشکر از استاد عزیز جناب آقای دکتر بختیاری به خاطر ارسال مقاله خوبشون .انشاالله روزی برسد که آموزش و پرورش ایران نیز اینچنین باشد.

    پاسخ
  138. 141

    ناصر محمدی دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی در مقاله جمله پر معنایی آمده با عنوان : “ووگل” معتقد است: پیشرفت های ژاپنی ها بیشتر دستاورد ساختارهای سازمانی، سیاستگذاری و برنامه ریزی درست آنهاست. اما متاسفانه ما در آموزش و پرورش همچنان در کوچه پس کوچه های آمار و ارقام ساختگی و در صد قبولی و ارتقاء و … هستیم . با آرزوی روزی که دست اندرکاران تعلیم و تربیت بجای کمیت به کیفیت بیشتر توجه کنند .

    پاسخ
  139. 142

    حمیده احمدی

    باسلام وعرض ادب خدمت استاد گرامی
    تشکرازمقاله آموزنده شمامن معلم درمحدوده کلاس درسم به دنبال تغییرات مفیددردانش آموزان می باشم .

    پاسخ
  140. 143

    رقیه اسمعیلی آهندانی

    باسلام واحترام ،از مقاله مفید و با محتوایی که برایم ارسال نمودید.رقیه اسمعیلی آهندانی دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش پیام نور تهران جنوب،ساکن لاهیجان.

    پاسخ
  141. 144

    طاهره باقری

    با سلام واحترام.استاد بزرگوار جای بسی سپاس از زحمات شماست،مقاله بسیارارزشمند و جالبی ارسال نمودید والگو گرفتن از چنین کشورهایی برای کشور ما لازم است، به امید آن روز.
    دبیر رشته ریاضی،کارشناسی ارشد تاریخ وفلسفه آموزش وپرورش، ساکن شهر اراک.

    پاسخ
  142. 145

    مهدی ذاکری

    باسلام
    چگونه می توان الگوهای برتر آموزش و پرورش را در کشور خود پیاده سازی نمود

    پاسخ
  143. 146

    سيد ابوطالب فاطمي

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    با تشكر از مطالب آموزنده و مفيد شما
    دانشجوي كارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش – كاشان

    پاسخ
  144. 147

    پارسا

    با سلام و احترام خدمت جناب دکتر بختیاری
    ضمن تشکر فراوان از مطالب مفید و ارزنده که قرار دادید، استاد گرامی من مقاله در زمینه معلمان حرفه ای در ژاپن و اینکه چه ویژگی هایی دارند و در ژاپن چگونه ارزیابی می شوند و میتواند در پیشرفت دانش آموزان تاثیر گذار باشد راهنمایی نمایید.
    با تشکر فراوان.

    پاسخ
  145. 148

    مریم اسدی

    سلام استاد. خیلی جالب بود واقعا مطالب عالی بود.
    تعلیم وتربیت دراین مدارس خیلی شیرین بوده. چه قدرزیباست.
    بابت آدرسی که فرستاده بودین بی نهایت ممنون.

    پاسخ
  146. 149

    طاهره باقری_اراک

    با سلام وعرض ادب
    استاد ارجمند جای بسی تقدیر وتشکر از زحمات وراهنماییهای بی دریغ شما در طی ترم است زیرا مطالب ومقالات بسیار مفیدی را برای تک تک دانشجویانتان با آن حجم بالا ارسال می فرمودید وبا صبر فراوان به نقایصشان رسیدگی می کردید.امیدوارم دانشجویانت که مثل من معلم هستند با استفاده از آن مطالب آموزنده در سر کلاسهای تدریسمان به دانش آموزان این مرز وبوم خدمات لازم را ارایه دهیم وبه زشد بالندگی کشورمان کمک کنیم. ان شاا…
    آرزوی من سلامتی وپیروزی شما استاد محترم است. اجرکم عندا…

    پاسخ
  147. 150

    رمضانی

    با سلام حضور استاد گرانقدر
    از مطالب ارزنده شما استفاده کردیم به امید روزهای خوب برای سیستم آموزشی کشور ایران رمضانی نور از بیرجند

    پاسخ
  148. 151

    ناصرنصرالهی

    باسلام.
    خدمت آقای بختیاری عزیز
    بنده ناصر نصرالهی دانشجوی تکنولوژی آموزشی دانشگاه تهران هستم.مشتاق دیدار شما هستم.ضمن اینکه بنده از شاگردان خانم دکتر بازرگان هستم.و باتشکر از مطلبتان خوب بود.

    باتشکر

    پاسخ
  149. 152

    mina khorshidi

    با سلام و وقت بخیر خدمت آقای دکتر بختیاری
    از ارسال مطلب آموزنده شما سپاسگزارم

    پاسخ
  150. 153

    احمدنژاد

    استاد عزيز جناب آقاي دكتر بختياري بعنوان يك معلم افتخارم اين است كه همكاري مثل حضرتعالي دارم – ياحق – علي يارتان

    پاسخ
  151. 154

    رمضانی

    با اهدا سلام و عرض خسته نباشید حضور استاد گرانقدر :عالی بود

    پاسخ
  152. 155

    محمود رفیعی

    با سلام خدمت استاد عزیزم جناب آقای دکتر بختیاری از اینکه این مقاله با ارزش را در اختیار اینجانب قرار دادید بسیار متشکرم

    پاسخ
  153. 156

    رضا مسعودی

    مطلب جالبی در باره علل پیشرفت مردم ژاپن

    همیشه برای اکثر مردم این سئوال پیش آمده که چگونه کشور ژاپن پس از جنگ با آمریکا و حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و نا کازاکی نابودی کلیه زیر ساخت های صنعتی و غیر صنعتی به چنین پیشرفتی در عرصه صنعت و تولید دست یافته که توجه جهانیان را به خود معطوف نموده است

    لذا برای دستیابی به چنین پیشرفتی که قسمتی از آن نیاز به فرهنگ سازی دارد چگونه ممکن است برای پاسخ به این سئول نظر دوستان را به متن زیر جلب می کنم لذا در پایان ممکن است این سئول در ذهن خواننده ایجاد شود که مسئول و بانی ایجاد چنین بستری کیست ؟

    علت پيشرفت مردم ژاپن (توكيو) چيست؟ درباره آداب و رسوم * فرهنگ مطالعه و كتاب خواني *شيوه معيشت * و ساعات مفيد اشخاص چگونه است؟

    الف:علل پيشرفت:درپيشرفت وتوسعه ژاپن علل وعوامل چندي دخيل بوده است. از جمله:
    1- اهميت دادن به مقوله تعليم وتربيت:درميان كشورهاي صنعتي جهان كشور ژاپن به عنوان نمونه بارزي مطرح است كه با استفاده از تعليم وتربيت توانسته در ساختارهاي اجتماعي،اقتصادي وفني خود بالاترين ميزان تغيير وتحول را ايجاد كند.ژاپن برخلاف كشورهاي اروپايي در زمينه صنعتي شدن فرآيند تلاش وتجربه طولاني اي را تجربه نكرد،بلكه با توسعه ناگهاني نظام تعليم وتربيت خود واستفاده از جهان به عنوان دانشگاه عمومي توانست به اين درجه از رشد صنعتي دست يابد.ژاپن بعد از قرن هفدهم آموزش وپرورش را عامل اساسي رشد اقتصادي خود قراد داد.(ازكيا مصطفي؛جامعه شناسي توسعه،ص62)
    2- نحوه برخورد وتعامل با فرهنگ غرب: اغلب علل ورمز وراز پيشرفت ژاپن را در برخورد با تمدن غرب جلوه مي دهند كه ژاپن درموقع تماس باغرب، از كمال سلامتي فرهنگي برخوردار بود ودر تجدد وصنعتي شدن راه معقولي اختيار كرد ودانسته يا ندانسته اين نكته را دريافت كه صنعت وتفكري كه الهام بخش آنست واحدي است تجزيه نا پذير واين دو را بايد با هم فرا گرفت وآموخت.از اين رو به قول»كارل لويت » فيلسوف آلماني كه در دهه سي به ژاپن رفته بود،ژاپني ها فلسفه آلمان را بخوبي مي شناختند ودرآن زمان كانت شناس وهگل شناس حتي هوسرل شناس داشتند.ژاپن مدتها تقليد را پيشه ساخت،هم تقليد علمي وصنعتي وهم تقليد شيوه تفكر را.
    اما با آنكه در زمينه صنعت وتوليد مبدل به قدرت جهاني شد واز تنگاي تقليد بدر آمد وبه آفرينندگي صنعتي رسيد.در زمينه تفكر بجز كوششهايي چشمگير در زمينه ادبيات وهنر،به پايه آفرينندگي غرب نرسيد وهيچ متفكري از آن سرزمين برنخاست كه مانند متفكران غربي درباره عاقبت انسان ،تاريخ وسيطره تكنيكي بينديشند وراه هاي نوي بگشايند.(شايگان،داريوش؛آسيا دربرابر غرب،ص60)
    با اين حال اين فقط يك پيشرفت مادي بوده است وپا به پاي آن معنويت ازآن جا رخت برمي بست تا اينكه محققان به اين شيوه از زندگي ژاپني ها هشدار داده اند:«درمورد تعادلي كه ژاپني ها ميان زندگي سنتي وشيوه غربي بوجود آورده اند،بايد گفت كه اين تعادل بسيار آسيب پذير است.با اينكه به گفته لويت» ژاپني ها موفق شده اند كه يك زندگي دو چهره داشته باشند ودر خانه وزندگي خصوصي به راه ورسم نياكان خود زندگي كنند ودر بيرون سوداگران اقتصادي باشند،اين همزيستي موقتي است وناگزير رو به زوال خواهد رفت،چنانكه آثار آن هم اكنون به خوبي پديدار است. (همان ص61)
    3- مديريت كارآمد؛منطبق با نيازهاي جامعه ژاپن:ووگل معتقد است: پيشرفت هاي ژاپني ها بيشتر دستاورهاي ساختارهاي سازماني، سياستگذاري و برنامه ريزي درست آنهاست. شايد بتوان گفت مديريت ژاپني كه زبانزد جهانيان است در اين توفيق سهم بسزايي داشته است.
    4- پر كار وسخت كوش بودن كه پركاري آنها زبانزد شده است.
    5- رعايت نظم و قانون و احترام به حقوق ديگران؛
    6- برنامه ريزي درست و دقيق و منطبق با واقعيت ها و توانمندي كشور
    7- فرهنگ استقلال طلبي (به ويژه استقلال اقتصادي)؛
    8- اهتمام به كارگروهي (تيمي)
    9- برخورداربودن ازنظام آموزشي كارآمد ( كيفيت بالاي آموزش)
    10- توجه به انضباط كاري و شوق به كار
    11-,….
    بسياري از پژوهشگران علل توفيق ژاپن را به نظام آموزش و پرورش كارآ، با كيفيت و سرمايه گذاري زياد روي پرورش منابع انساني، سختكوشي و وفاداري افراد به سازمان هائي كه در آن كار مي كنند، احساس تعهد در جهت رشد و پيشرفت، فداكاري و آمادگي براي اصلاح نارسائي ها و اشتباهات خود، سازماندهي و مديريت بسيار خوب و كارساز نسبت ميدهند »
    هر يك از اينها وعوامل ديگر دست به دست هم داده وپيشرفت ژاپن را رقم زده اند.
    ب:آداب ورسوم ژاپني ها:با آنكه در حال حاضركشور ژاپن در صف ممالك مترقي جهان گام برمي دارد وپيشتاز عرصه رقابت هاي صنعتي واقتصادي است وبا وجود آنكه ظاهرا بيكاري، بي سوادي وفقر درآن وجود ندارد وبراي مردم سخت كوش آن رفاه نسبي وعدالت برقرار است اما به دليل آن كه ثروت وپول وقدرت آفت زاست،وتنها رفاه مادي بهروزي وسعادت مطلق را تأمين وتضمين نمي كند،لذا در كنار جنبه هاي مثبت وامتيازات مادي،جامعه ژاپن از جنبه ها ونكات منفي وضعف،نارساييها وبيماري هاي اخلاقي واعتقادي برخوردار است. وآن خرافه پرستي وباورداشت هاي مذهبي بي پايه است.البته به خدا اعتقاد دارند اما خداوندي كه ساخته وپرداخته اوهام واساطير وخيالپردازي هاي متوليان اديان اصلي انان يعني شينتويسم وبوديسم و… است.
    اكثريت آنان پيرو مذهب شينتو هستند كه خود پايه محكمي درباره خدا واصل توحيد ندارد…از خرافه پرستي آنان اينكه نياي پادشاه خود را از تبار اله خورشيد مي دانند.
    ژاپني ها به فرمانروايشان تا مقام الوهيت احترام مي گذارند واورا مظهر مليت وهويت خويش مي پندارند وجنبه ماوراء طبيعي به او مي دهند وبراين عقيده واهي پاي مي فشارند.آنان در برابر مجسمه خدايان شينتو نيايش مي كنند ،دخيلهاي متنوع وفراواني براي مشكل گشايي مي بندند. فرهنگ برهنگي به تقليد از غرب در بين زنان آنان نيز وجود دارد…( حسين رزمجو، آداب و رسوم در جامعه ژاپن؛مجله كيهان فرهنگي، شماره 86 تير 1371 -»
    ج:فرهنگ مطالعه وكتاب : شيوه آموزشي آنان عمل گرا بوده ودانش آموزان دركارهاي مدرسه مشاركت فعال دارند.(در اين زمينه بيش از اين نكاتي نيافتيم)
    د:شيوه معيشت ژاپني ها: ژاپني ها به علت مشغله كاري زياد اغلب در محلهاي شغلي خود به سر مي برند ،غذاهاي خود را در رستورانها صرف مي كنند ،از اين رو چندان درخانه هاي خود نمي مانند وصرفاًبراي استراحت به منزل مي روند،فرصت كافي براي خوش وبش كردن و وقت كشي ندارند بدين جهت ساعات مفيد آنها نيز بسياز زياد مي باشد.

    منابع:

    1.ازكيا مصطفي؛جامعه شناسي توسعه، موسسه نشر كلمه،چاپ چهارم81
    2.شايگان،داريوش؛آسيا دربرابر غرب،موسسه انتشارات امير كبير،چاپ چهارم،82
    3.حسين رزمجو، آداب و رسوم در جامعه ژاپن؛مجله كيهان فرهنگي، شماره 86 تير 1371 -»
    4.ابوالفضل بختياري،فرهنگ آموزش در ژاپن

    پاسخ
  154. 157

    atefe azad

    با سلام..

    مطلب بسیار مفیدی بود..متشکرم..

    پاسخ
  155. 158

    مرحمت خلیل نیا

    سلام استاد عزیز بسیار عالی و زیبا بود , با تشکر و سپاس فراوان

    پاسخ
  156. 159

    وحید

    با سلام وتشکر ایکاش میشد به همت اساتیدی چون شما وسایر صاحب نظران یک نمونه از چنین مدارسی تاسیس کرد وپس از چند سال این طرح پایلوت راپس از توجیه مسوولین به تمام کشور تعمیم داد بنده شخصا علاقمند به سرمایه گذاری در جهت ارتقا فرهنگ کشور هستم ومعتقدم تمام مشکلات ما با اصلاح فرهنگ حل میشه

    پاسخ
  157. 160

    سودابه ولی پوری

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد بزرگوار. مطالب وبلاگ بسیار خواندنی و جالب و در عین حال
    تآمل برانگیز هستند و من را به عنوان یک دانشجو و یک معلم به فکر واداشت که چگونه باید به یک وفاق جمعی برای مهندسی مجدد آموزش و پرورش مخصوصاٌ آموزش ابتدایی برسیم؟ به امید روزی که آموزش و پرورش ما هم مثل ژاپن مثال زدتی باشد. با تشکر

    پاسخ
  158. 161

    کبریایی

    با سلام.ما در مرکزی به نام پویش وابسته به موسسه شمس الشموس هم مطالعات و هم اقداماتی در جهت رویکردهای نوین آموزشی انجام داده ایم.خوشحال می شوم از خدمت شما هم بهره مند گردیم.هر طور که بفرمایید.با تشکر

    پاسخ
  159. 162

    حسن برهانی

    سلام وعرض ارادت جناب دکتر بختیاری از مطالب ارزشمندتان بهره مند شدم ، مشکل اساسی ما فقدان استعداد و ظرفیت های ذهنی و هوشی نیست بلکه نابرابری فرصتها و نامتناسب و ناموزون بودن تخصیص مقدورات وامکانات با این ظرفیت های بی بدیل انسانی است . وگرنه ایرانیانی که در شرایط مساعد با توانایی هایشان قرار گرفتند مایه فخر و مباهات بودند و هستند . ما فقر استعداد نداریم بلکه تنگدست کاربرد مطلوب سرمایه های خدادادی و ملی خود هستیم…. گذشته تاریخی ما گویای این سخن است … به امید روزی که ….

    با سپاس و آرزوی توفیق بیشتر برای شما استاد گرامی

    پاسخ
  160. 163

    نجفي

    با عرض سلام وتوفيق روزافزون

    مابا توجه به مشكلات زير بنايي كه از ستاد تا مدرسه داريم فاصله زيادي باافق تعليم وتربيت ايجاد گرديده است زيرا افراد ستاد مشكلات ما معلمين كلاس را درك نكرده اند ولي با تمامي مشكلاتي كه داريم با همت قوي وتوكل بر خداوند واستادي مثل حضرتعالي بتوانيم تحول ريشه اي در مدارس خصوصا مقاطع ابتدايي كه ريشه آموزش وپرورش مي باشد، گام برداريم واز نظريات شما استاد گرامي بهره مند گرديم .

    پاسخ
  161. 164

    محمد محسن روزبه

    سلام بر استاد گرامي
    متاسفانه نگاه حاكم بر نظام تصميم گيري و اداري ما به آموزش و پرورش به عنوان يك مصرف كننده منابع مالي نگاه مي كنند و هر از گاهي مي شنويم كه 25 درصد بودجه عمومي را به آموزش و پرورش مي دهند و روزانه گزارش مي دهند كه چه مزايايي به معيشت معلمان داده ايم و ….
    در حاليكه بايد به آن به عنوان پرورش دهنده و توليد كننده نگاه كرد.
    و تا اين نگاه تغيير نكند اتفاق خوشايند و مثبتي در آن اتفاق نخواهد افتاد. حتي اگر همه سيستم ژاپن را هم تقليد و اجرا كنيم.
    با تشكر

    پاسخ
  162. 165

    فيض اله مطيع

    سلام استاد معزز و گرامي مقاله را مطالعه نمودم و استفاده بردم

    پاسخ
  163. 166

    پورعبداله

    با سلام خدمت خدمت جناب دکتر بختیاری
    اقای دکتر مقاله شما را خواندم هر جای دنیا اگر روشی موفق وجود داشته باشد باید از ان استفاده نمود وشما اینکار مفید وعلمی را انجام دادید و در اختیار ما جامعه علمی قراردادید از شما صمیمانه تشکر مکنم و ارزوی سلامتی بای شما دارم.

    پاسخ
  164. 167

    جنگجو

    درود بر استاد بختیاری…
    سپاس از به اشتراک گذاشتن تجربیات مفید تون….
    تجربه موفق کار گروهی رو در سال گذشته با همکاران خوبم داشتم که حاصل این همراهی کسب رتبه اول کشوری در درس پژوهی شد.
    سوالی که با خواندن این مقاله برام مطرح شده این هست که شرکت در کار تیمی رو چجوری برای دانش آموزان استثنایی میشه عملیاتی کرد و از کجا می بایست شروع کرد؟
    خوشحال میشم از نظر ارزشمند تون در این خصوص مطلع بشم .

    پاسخ
  165. 169

    saeid vakili

    باسلام وعرض ادب خدمت استاد بختیاری،مطالب بسیارجالب وخواندنی والبته کاربردی میباشند.درادامه راه برای شما آرزوی موفقیت دارم.
    دانشجوی ارشد مدیریت آموزشی پرذیس فارابی تهران94/8/5

    پاسخ
  166. 170

    سعيد وكيلي

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت استاد بختیاری،سعیدوکیلی دانشجوی ارشد پردیس فارابی تهران رشته مدیریت آموزشی هستم.
    درآ .پ. ژاپن قانونی وجود د ارد که کتاب های درسی هر سه سال یکبار به روز می شود و کار تغییرات کتاب با معلمانی است که کتاب را تدریس میکنند.راز موفقیت در پویایی این سیستم است وبنده هم با نظرشما موافقم.
    خسته نباشید.

    پاسخ
  167. 171

    مجتبی رحیمی

    استاد ارزشمند دکتر بختیاری
    سلام علیکم
    مطالب شما را مطالعه نمودم . از شما تشکر می کنم . همیشه موفق باشید . مجتبی رحیمی دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و پرورش تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ترم 1

    پاسخ
  168. 172

    نیک متین

    سلام
    واقعا”این کار شما عالی بود. انشاالله بکمک شما و دیگربزرگواران عرصه علم روزی برسد که درایران نیزشاهد چنین برنامه ها وپیشررفتهایی باشیم.

    پاسخ
  169. 173

    علیرضا حجازی

    استاد گرامی جناب آقای دکتر بختیاری . ای کاش امثال شما اساتید خبره و با تجربه را در راس خدمات آموزشی ایران قرار می دادند تا بتوان از تجربیات و معلومات شما در سطح مدارس بهرمند شد. با سپاس.

    پاسخ
  170. 174

    احمد قنبری

    سلام استاد فرزانه و عزیز
    تشکر بابت مطالب جالب و علمی شما
    احمد قنبری دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی تطبیقی،دانشگاه آزاد واحد قم

    پاسخ
  171. 176

    اصغر باختر

    سلام استاد گرامی
    از مطالبتان واقعا لذت بردم و استفاده نمودم .
    ان شاا… ما هم با پشتکار وتلاش می توانیم به روزهای خوب موفقیت در امر آموزش و پرورش برسیم.

    پاسخ
  172. 177

    محمدرضا مقدادي

    با سلام و عرض ادب و آرزوي قبولي طاعات شما در ماه مبارك رمضان و ليالي قدر
    از مشاهدات و خاطرات توام با تحليل آموزش و پرورش ژاپن استفاده كردم.
    اميدوارم مديران كشور ما كمتر خودشان را به خواب بزنند و حق پيش دبستان و ابتدايي را ادا كنند و گرنه سقوطمان حتمي است . با تشكر و دعاي خير

    پاسخ
  173. 178

    حسين فراهاني

    بسيار خوب بود ايا وقت ان نرسيده كه ما هم بيشتر به اموزش وپرورش ومسايل اموزشيمان بيشتر اهميت دهيم

    پاسخ
  174. 179

    خانم نصراللهی

    باسلام و احترام خدمت استاد گرامی .
    مطالبتون بسیار ارزشمند و مفید بود .ولی استاد یکی از مشکلات اجرای هر طرحی در نظام آموزشی ایران سوق دادن و همگام کردن والدین دانش آموزان با اجرای هر طرحی است . ایران کشور بسیار پهناوری است و اختلاف طبقاتی و فرهنگی بسیار دارد . میشه گفت تا حدودی مطمئنم که اگر یکی از این طرح ها مثل نظافت مدرسه به عهده دانش آموزان گذاشته شود اعتراضات زیادی را از جانب خانواده ها شاهد خواهیم بود . و نیاز به بستر سازی و فرهنگسازی بسیاری داریم. که البته مطمئنم اگر این وظیفه به عهده دانش آموزان گذاشته شود تا حدودی بسیاری از این بی مسئولیت ها و تک روی ها از بین می رود و کمک زیادی به ایجاد روحیه همکاری و همفکری در بین دانش آموزان و حتی مسئولین نظام آموزشی می کند. با تشکر از مطالب آموزندتون . به امید روزی که ایرا ن پیشرو و پیشقدم در نظام آموزشی باشد .

    پاسخ
  175. 180

    نادری

    با سلام از گزارش موجز و جامع شما بهره بردم. موفق باشید.

    پاسخ
  176. 181

    موسوی

    با سلام
    از در ج مطلب متشکرم تصمیم دارم در حوزه مدیریت بازرگانی در مدارس اقدامی انجام بدم راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  177. 182

    متن آهنگ

    خسته نباشید مرسی به خاطر این مطلب مفید

    پاسخ
  178. 183

    فرحناز گنجهء

    باتشکر از معرفی این سایت
    مطالب بسیار زیبا ومفید بود .خسته نباشید با تشکر از توجه جنابعالی

    پاسخ
  179. 184

    فالوور اینستاگرام

    خسته نباشید ممنون به خاطر این
    مطلب مفید

    پاسخ

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

طراحی سایت و پشتیبانی توسط پشتیبان وردپرس