بهنام جاهدزاده:
امروز که داشتم می رفتم دانشگاه سر کلاس فشرده تابستانی، یادم افتاد که نوشیدنی با خود برنداشته ام. سر راه خود به فروشگاه بزرگ محل که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شودرفتم و یک بطری چای 2 لیتری خریدم تا 4، 5 ساعت مداوم کلاس را بتوانم آب از دست رفته بدنم را جبران کنم.
چیزی که بیشتر در همین فروشگاه بزرگ جلب توجه می کند کار خانم ها، آن هم خانم های جا افتاده ای است که حول و حوش 60 سال دارند. شاید کسی که به فرهنگ کار و زندگی این جامعه آشنا نباشد دلش به حالشان بسوزد و بگوید این بیچاره ها آسایش ندارند. اما آسایش ژاپنی ها زمانی است که برایشان کار فراهم است. در ژاپن اگر کار نکنی زندگی برایت سخت می شود و شاید هم غیر ممکن. برای همین کار از هر نوعش ارزش اجتماعی زیادی دارد و همه کارها از اهمیت برخودار است.
بعد از این که استاد آمد و یک ساعت و نیمی سخن راند گلوی ما هم خشک شد و در حالی که گلویم را با چای سبز تر می کردم چشمم به نوشته رویش افتاد که “100 در صد چای داخلی”!
احتمالا شما خواننده عزیز در ایران چای 100 در صد خارجی را به چای بی کیفیت و بد طعم داخل که بسته بندی خوبی هم ندارد و هنگامی که از قفسه بر می دارید مقداری از گوشه های آن چای خشک سرازیر می شود ترجیح می دهید. نویسنده این سطور هم مذاقش چای سریلانکایی را ترجیح می دهد که با طعم و بو و رنگ اغوا کننده خستگی یک روز کاری را از تن آدم درمی آورد.
اما تنها چای نیست که ما خارجی اش را ترجیح می دهیم. از خوردنی و پوشیدنی گرفته تا اطلاعات و اخبار و ماشین و ابزار و از هر نوع وسیله ساخت بشر نوع خارجی اش را ترجیح می دهیم و پول زیادی برایش پرداخت می کنیم. این رفتار بی اعتمادی ما را نسبت به هم وطن خود نشان می دهد.
قضیه در ژاپن عکس آن است که در ایران اتفاق می افتد. اعتماد به محصولات داخلی بسیار بالاتر از محصولات خارجی است و شرکت ها از برای تبلیغ کیفیت محصولشان و جلب اعتماد مشتریان خود با افتخار تولید صد در صد داخل را برچسب کالاهای خود می کنند.
از این مساله می توان چند برداشت ساده کرد. اول این که اعتماد ژاپنی ها به همدیگر بسیار بیشتر از اعتمادشان به خارجی هاست. دوم این که خرید محصولات داخلی کمک به رشد صنایع داخلی و به طور غیر مستقیم به گردش در آوردن چرخه اقتصاد داخل است که اشتغال داخلی فراهم می آورد و رشد و شکوفایی اقتصادی برای همه را به دنبال خود دارد. سوم این که در مقایسه با ژاپن هیچ یک از موارد بالا با وضعیت ایران هم خوانی ندارد.
4 دیدگاه
متولیان
بنام خدا
جالب و متین و دردمندانه نوشته و تحلیل نموده اید
آفرین
mostafa
با سلام ، جناب جاهد تیتر شما با مطلب همخوانی ندارد ،نسبت به ویرایش
آن اقدام کنید { ایرانیان بخودشان اطمینان ندارند ، ژاپنی ها به بیگانگان }
توضیح کوتاهی میدهم خدمتتان که ،محصولات و مصنوعات ژاپن به سه
دسته تقسیم میشوند :
۱- محصولات دولتی و ارتشی که از بهترین ها و پر دوامترین هاست .//
(( این محصولات و تولیدات ، بهیچ وجه در بازار آزاد بست نمی آید))
۲- // داخلی که از طریق رقابت سالم به بالاترین کیفیت رسیده و هست .//
۳- محصولات صادراتی که بنابر تقاضای مشتری و مقدار پول پرداختی طرح و
و تولید و عرضه میشود .//
محصولات وارداتی نیز با نظارت و کنترلی واقعی و بسیار سختگیرانه و بدون
هیچ اغماضی مجوز ورود میگیرند .//
مهدی
چای سبز یکی از پرخاصیت ترین ارمغان های کشور بافرهنگ و متمدن ژاپن به شمار میاد در واقع ژاپنی ها مثل ما ایرانی ها به خواص یک غذا یا نوشیدنی توجه بسیار دارند و مثل ما ایرانی ها هر مزخرفی را وارد معده های خود نمی کنند در ضمن ژاپنی ها عادت غذایی سالمی دارند و اصلا میل به پر خوری ندارند دار واقع تمام دنیا باید ژاپن را به عنوان یک قدرت فرهنگی بلامنازع بدانند
احمد
شما یه چایی خوردی روش نوشته ۱۰۰% ژاپنی . . .
اگه واقعا تو ژاپنی چشماتو وا کن چند تا فروشگاه برو اونجام همه چیز شده چینی ، حتی محصولات با اصالت ژاپنی هم از چین میاد
توی پوشاک و محصولات شخصی هم ژاپنیا خیلی بدتر از ما اهل استفاده از مارک هستن
ژاپن مزیتش تو این قضیه نیست تو چیزای دیگست
لطفا عاشق یه کشور نشید چون عشق آدمو کور میکنه زشتی هارو هم حتی زیبا میبینید