کارلوس گوسن مدیرعامل شرکت خودروسازی نیسان موتور کشور ژاپن به عنوان مدیری که بالاترین درآمد را در میان مدیران ارشد شرکتهای خودروسازی دریافت میکند معرفی شد.
این مدیر 58 ساله که در برزیل متولد شده، ولی ملیت کنونی وی فرانسوی است و مدیریت شرکت رنو- نیسان را بر عهده دارد در سال 2012 میلادی رشد 10 درصدی را در دستمزد خود تجربه کرد. او در سال مالی گذشته 987 میلیون ین معادل 12 میلیون دلار آمریکا درآمد کسب کرد در حالی که درآمد مدیرعامل تویوتا در سال گذشته هیچ رشدی نداشت و مدیرعامل شرکت خودروسازی هوندا به دلیل شرایط نا مساعد اقتصادی و کاهش تقاضا برای خودرو در دنیا با کاهش 5 درصدی میزان پاداش روبهرو شد.
کارشناسان دلیل افزایش 6 میلیون ینی درآمد گوسن در سال مالی گذشته را رشد سودآوری نیسان اعلام کردند. آنها با اشاره به مشکلاتی که ژاپن در سال گذشته پشت سر گذاشت و موفقیتهایی که نیسان در بازار جهانی کسب کرد، بر این عقیدهاند که سودآوری نیسان بیشتر از دیگر برندهای خودروسازی بود و این اولین بار طی دودهه گذشته بود که نیسان موفق شد تا سودی بیشتر از تویوتا و هوندا کسب کند. به همین دلیل مدیری که توانسته است این موفقیت بزرگ را برای نیسان به ارمغان بیاورد لایق دریافت بخشی از این سود خواهد بود.در سال منتهی به 31 مارس 2012 میلادی شرکت خودروسازی نیسان موتور 4/341 میلیارد ین سود کسب کرد که 20 درصد بیشتر از سودآوری تویوتا و 61 درصد بیشتر از سودآوری شرکت هوندا بوده است. این اولین بار از سال 1992 میلادی تا کنون است که سودآوری نیسان از دو برند دیگر ژاپنی بیشتر بود.
در سال مالی گذشته اکیو تویودا مدیرعامل شرکت خودروسازی تویوتا موتور کشور ژاپن 136 میلیون ین درآمد کسب کرد در حالی که درآمد مدیرعامل هوندا موتور برابر با 123 میلیون ین بوده است. فاصله درآمد گوسن با دیگر مدیران شرکتهای خودروسازی ژاپن به اندازهای زیاد است که بسیاری از رسانهها به وضعیت درآمدی وی انتقاد کردهاند ولی مقامات مالی و سیاستگذاری نیسان بر این باورند که یک مدیر لایق که طی 12 سال توانسته است نیسان را از یک برند دست چندم به یک برند خودروسازی مطرح در دنیا تبدیل کند لایق دریافت چنین درآمدی است. از طرف دیگر بخش اعظم درآمد نیسان از خارج از بازارهای آسیایی کسب شده است و به همین دلیل مدیرعامل این برند نیز باید دستمزدی در سطح دستمزد مدیران ارشد در آمریکا و اروپا دریافت کند.
شرکت خودروسازی نیسان که هم اکنون 2/8 درصد از بازار خودروی آمریکا را در تصاحب خود دارد تا 5 سال آینده سهمش را به 10 درصد میرساند. این برند در بازار چین هم جایگاه ویژهای دارد. آمار نشان میدهد فروش خودروهای نیسان در کشور چین بالاترین سطح از سال 2000 میلادی تا کنون بوده است و هم اکنون نیسان پر فروشترین برند ژاپنی در بازار چین محسوب میشود. در نیمه اول سال جاری میلادی 425 هزار دستگاه خودروی نیسان در چین معامله شد که 20/21 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود. پیشبینی میشود فروش محصولات این برند در سال مالی جاری 10 درصد رشد کند و به 1/35 میلیون دستگاه برسد.
اما مقایسه درآمد کارلوس گوسن با مدیران ارشد شرکتهای آمریکایی تصویر کاملا متفاوتی را ارائه میدهد. طبق آمارهای ارائه شده توسط بلومبرگ در سال مالی گذشته مدیر عامل شرکت خودروسازی فورد که پر درآمدترین مدیر خودروسازی در آمریکا است 29/5 میلیون دلار درآمد کسب کرد که بیشتر از دو برابر درآمد گوسن در همان سال میباشد. کوین اکولیتر یکی از تحلیلگران مرکز مطالعاتی ردوود میگوید: درآمد مدیران ارشد در اروپا و آمریکا بسیار متفاوت از آسیا است.
در قاره آسیا سهم مدیران از موفقیتهای مالی شرکتها بسیار کم است و آنها درآمدی متناسب با سطح تلاش خود دریافت نمیکنند در حالیکه در اروپا و آمریکا هر طرحی که توسط مدیر اجرا شود و سودآوری شرکت را به همراه داشته باشد زمینهساز رشد درآمد خودش میشود. به همین دلیل مدیران ارشد در کشورهای غربی تمایل بیشتری برای تلاش کردن دارند.
به هر حال کارلوس گوسن مدیرعامل کنونی شرکت نیسان که در ماههای اخیر خبرهای زیادی مبنی بر احتمال کنارهگیری وی از سمتش منتشر شده بود در فهرست پردرآمدترین مدیران آسیایی قرار دارد و سیاستهای وی سبب شده است تا سهم نیسان در بازار خودروی دنیا افزایش قابل توجهی پیدا کند. نیسان موتور که تا سالهای گذشته سومین برند خودروسازی آسیا بوده است تحت مدیریت گوسن توانست به اولین شرکت عرضهکننده خودروهای الکتریکی در دنیا تبدیل شود و با وارد شدن به شبکه تاکسیهای زرد نیویورک در زمره برترین برندهای خودروسازی دنیا و درآمدزاترین آنها قرار گیرد.
منبع: مهرپرس