کانسای یکی از بزرگترین فرودگاههای بینالمللی جهان است که در یک جزیره مصنوعی در وسط خلیج اوساکا قرار گرفته است.
فرودگاه بینالمللی کانسای در حقیقت یکی از ابرسازههای ساخته دست بشر است؛ نه به خاطر خود فرودگاه بلکه به خاطر جزیره مصنوعیای که فرودگاه روی آن ساخته شده است. این فرودگاه یک مرکز بینالمللی برای خطوط هوایی نیپون، خطوط هوایی ژاپن و شرکتهای باربری نیپون محسوب میشود. کانسای به دلیل دوری از مراکز جمعیتی یکی کم هزینهترین فرودگاههای بینالمللی در ژاپن محسوب میشود و به همین دلیل دولت تصمیم دارد آن را تا سال 2012 به مهمترین فرودگاه کشور تبدیل کند. این فرودگاه 38 کیلومتر با ایستگاه قطار اوساکا، یعنی نزدیکترین مرکز شهری فاصله دارد. دلیل ساخت آن هم برطرف کردن مشکل ترافیک زیاد فرودگاه اوساکا بوده است که در سال 1994 افتتاح شد. افتتاح این فرود گاه باعث شد فرودگاه شهر اوساکا تبدیل به یک فرودگاه داخلی شود.
فرودگاه کانسای درسال 2006، 116 هزار و 475 پرواز را میزبانی کرده است. از این تعداد 73هزار و 860 پرواز بینالمللی از 31 کشور و 71 شهر در فرودگاه این جزیره مصنوعی فرود آمدند. باقی پروازها به جابهجایی مسافر و بار داخلی در ژاپن اختصاص داشت. در همین زمان بیشتر از 16 میلیون نفر از این فرودگاه پا به ژاپن گذاشته یا این کشور را ترک کردند. آماری که در سال 2009 با 20 درصد افت به 13 و 14 میلیون نفر رسیده است.
فرودگاهی دور از شهر
سابقه ساخت این فرودگاه به دهه 60 میلادی برمیگردد. زمانی منطقه کانسای به خاطر وجود نداشتن سیستمهای حمل و نقل، دچار مشکل در روابط تجاری با مرکز ژاپن شد. برای رفع این مشکل پیشنهاد ساخت یک فرودگاه جدید در نزدیکی کوبه و اوساکا مطرح شد. فرودگاه بینالمللی اوساکا که در حومه شهر قرار داشت گسترش یافت اما این گسترش مورد اعتراض مردمی واقع شد که در حاشیه این فرودگاه زندگی میکردند و آلودگی صوتی فرودگاه آزارشان میداد.
بعد از تظاهرات در اطراف فرودگاه بینالمللی، برنامهریزان تصمیم به ساخت یک فرودگاه دریایی گرفتند. ابتدا بنا بود این محل در نزدیکی شهر کوبه ساخته شود. اما مدیران این شهر از پذیرفتن طرح خودداری کردند؛ بنابراین محل ساخت فرودگاه به جنوب خلیج اوساکا منتقل شد؛ جایی که این فرودگاه میتواند برخلاف فرودگاه قبلی شهر 24 ساعت در روز میزبان پروازهای داخلی و خارجی باشد.
جزیرهای برای فرودگاه
برای ساخت فرودگاه کانسای یک جزیره مصنوعی با چهار کیلومتر طول و دو و نیم کیلومتر عرض پیشنهاد شد. در طراحیها تمام موارد ایمنی برای غلبه بر زمینلرزههای عظیم و امواج خروشان سونامی در نظر گرفته شد و ساخت فرودگاه در سال 1987 آغاز شد. دو سال بعد دیوار دریایی ساخته شده از سنگ و 48 هزار بلوک بتنی در محل نصب شد. برای پر کردن منطقه با خاک، سه تپه بزرگ منطقه استخراج شد که حجمی معادل 21 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی را در پی داشت.
10 هزار کارگر طی سه سال برای پرکردن این منطقه و ساختن این جزیره مصنوعی تلاش کردند. 80 کشتی بزرگ کار حمل و نقل مصالح را به منطقه بر عهده داشتند. در سال 1990 یک پل سه کیلومتری برای اتصال جزیره به شهر رینکو ساخته شد و در نهایت پروژه پل با یک میلیارد دلار هزینه به پایان رسید. ساخت این جزیره یک پیامد جغرافیایی هم دربرداشت؛ با اضافه شدن مساحت این جزیره به ناحیه اوساکا این ناحیه مقام آخرین منطقه ژاپن از نظر مساحت را ترک کرد و آن را به ناحیه کاگاوا به عنوان کوچکترین منطقه واگذار کرد. مناقصه و ساختوساز این فرودگاه باعث یک مشاجره بینالمللی در زمینه تجارت هم شد.
نخست وزیر ژاپن از یک تقلب به نفع شرکتهای ژاپنی حمایت کرد تا آنها به راحتی برنده مناقصه شوند. همین طور بعد از افتتاح فرودگاه، شکایت شرکتهای هواپیمایی خارجی باعث شد فضای بیشتری به ترمینال حمل و نقل بینالمللی اختصاص داده شود. در ابتدا دو سوم فضای سالن ترانزیت به حمل و نقل داخلی اختصاص داده شده بود.
سازهای عظیم دریایی
فرودگاه کانسای در حقیقت یک سازه عظیم دریایی است. در زمان ساخت جزیره، پیشبینیهایی مبنی بر نشست آن بر اثر وزن انجام شده بود اما در حال حاضر این جزیره هشت متر بیشتر از پیشبینیها نشست کرده است؛ به همین دلیل کار تزریق مصنوعی بتن و تحکیم خاک جزیره در اواسط دهه گذشته میلادی انجام شد.
همین طور برای ساخت ترمینال و فرودگاه، پایههای عمیقی در سطح جزیره حفر و به وسیله صفحات عظیم فلزی وزن فرودگاه به بستر دریا منتقل شد. همین طراحیها باعث شد که این جزیره و فرودگاه در زلزله 3/7ریشتری سال 95 هیچ آسیبی نبینند. بعدها جزیره کانسای و فرودگاه آن در سال 98 از یک گردباد با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت هم جان سالم به در برد.
در سال 2001 انجمن مهندسان آمریکا جایزه یکی از 10 بنای عظیم هزاره را به این فرودگاه اهدا کرد. این فرودگاه تا به حال 20 میلیارد دلار هزینه دربرداشته است. در حال حاضر یک ترمینال بزرگ مسافری با طول 7/1 کیلومتر و دو باند پرواز سه کیلومتری مهمترین بخشهای فرودگاه کانسای را تشکیل میدهند.
سقف این فرودگاه به شکل بال یک هواپیمای اولیه طراحی شده است. در حال حاضر بیشتر از 60 شرکت مسافربری خارجی و داخلی و همین طور 30 شرکت باربری داخلی و خارجی از این فرودگاه به عنوان مبدا یا مقصد پروازهایشان استفاده میکنند.
این جزیره مصنوعی و فرودگاه آن به وسیله یک راه ریلی به خاک اصلی ژاپن متصل میشود که بخشی از خطوط حمل و نقل ریلی این کشور محسوب میشود. همچنین در کنار این فرودگاه یک هتل ساخته شده و پذیرای مسافران است. در حال حاضر مهندسان مشغول حل مشکل نشست خاک این جزیره هستند.
منبع: مجله دانستنیها
[wikibox lang="ja"]関西国際空港[/wikibox]
[wikibox lang="en"]Kansai_International_Airport[/wikibox]