مرکز مطالعات ژاپن |
نمایشگاه جهانی گردشگری جاتا 2012 ژاپن روز جمعه با حضور بخش گردشگری جمهوری اسلامی ایران در محل سالن نمایشگاههای بینالمللی بیگ سایت در حومه توکیو آغاز بکار کرد.
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بین المللی با حضور وزیران دست اندرکار بخش گردشگری برخی کشورهای آسیایی ، مقامات ژاپنی و برخی سفرای کشورهای خارجی مقیم ژاپن از جمله ” دکتر رضا نظر آهاری” سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو، در محل سالن این نمایشگاه برگزار شد.
در این دوره سه روزه نمایشگاه بین المللی موسسات شرکت کننده شامل سازمان های ملی و منطقه ای گردشگری ، خطوط هواپیمایی ، آژانس های مسافرتی و شرکت های حمل و نقل از 140کشور و منطقه در بیش از 700 غرفه به عرضه جاذبه های گردشگری در کشورهای خود و نیز خدماتی که بخشهای مختلف صنعت گردشگری نظیر ایرلاینها ، هتلها و تورگردانها برای جذب گردشگران ارایه می کنند، می پردازند.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران نیز در این نمایشگاه به همراه تعدادی از شرکتهای گردشگری داخلی و مقیم ژاپن نیز حضور دارد.
نمایشگاه جهانی گردشگری جاتا 2012 ژاپن از جمله معتبرترین نمایشگاه های موسسات مرتبط با صنعت گردشگری در سطح جهان محسوب می شود.
انجمن شرکت های گردشگری ژاپن جاتا در ژوئن سال 1959 میلادی توسط وزارت حمل و نقل ژاپن به منظور ایجاد هماهنگی میان موسسات گردشگری در داخل و خارج این کشور و نیز توسعه صنعت گردشگری تشکیل شده است.
نمایشگاه با حمایت و پشتیبانی از چند وزارتخانه و شرکتهای ژاپنی از قبیل وزارت امور خارجه ژاپن، وزارت زمین، زیرساخت ها، حمل و نقل و آژانس گردشگری گردشگری ، توکیو متروپولیتن دولت برگزار شده است.
این انجمن با برگزاری نمایشگاه جهانی جاتا تلاش دارد که علاوه بر آشناسازی ژاپنی ها با توانمندی های گردشگری کشورهای جهان، ژاپن را به عنوان یک مقصد بالقوه گردشگری به سایر طرف های خارجی معرفی سازد.
هدف اصلی نمایشگاه 2012 ژاپن ترویج تقاضا برای سفر و افزایش آن در سطح فعلی می باشد و مصمم است که این صنعت را به یکی از بزرگترین رویدادهای گردشگری در آسیا تبدیل نمایند
نمایشگاه جاتا به دلیل شمار زیاد شرکت کنندگانش محلی مناسب برای مذاکره و رایزنی میان آژانس ها ، نهادها و شرکتهای مرتبط با صنعت گردشگری و جهانگردی در سطح داخلی و جهانی شمرده می شود.
در این نمایشگاه غرفه های کشورهای مختلف ضمن توزیع انواع پوستر، بروشور، لوح فشرده (سی.دی) و نمایش فیلم و در مجموع ارایه آخرین اطلاعات و اخبار در مورد ظرفیتها و جاذبه های گردشگری کشورهایشان ، تلاش دارند به نوعی توجه بازدیدکنندگان از جمله دست اندرکاران صنعت گردشگری را به خود جلب کند.
دست اندرکاران نمایشگاه جاتا انتظار دارند که این نمایشگاه بتواند به صورت محرکی برای رشد صنعت توریسم بویژه در قاره آسیا عمل کند.
در طی سال گذشته با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر جهان که به دنبال بحرانهای اقتصادی که در بازارهای مالی جهان ایجاد شد ضربات سنگینی به صنعت توریسم در آسیا از جمله ژاپن وارد شده است.
جاتا قصد دارد برای ترویج تقاضا برای سفر تا سال 2016 حدود 18 میلیون نفر گردشگر در این صنعت جذب و بیش از بیست میلیون توریست ژاپنی را برای تورهای خارجی فراهم نماید
دست اندرکاران ژاپنی برگزار کننده نمایشگاه جهانی گردشگری جاتا 2102 انتظار دارند که امسال نیز در طی چهار روز زمان برگزاری این نمایشگاه ، بیش از 150 هزار نفر از آن بازدید کنند.
دکتر نظر آهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بازدید از نمایشگاه 2012 ژاپن و از غرفه ایران اظهار داشت: حضور ایران در این نمایشگاه بین المللی فرصت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری و معرفی جاذبه های گردشگری ایران و آشنائی و جذب گردشگران ژاپنی و کشور خارجی است.
وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان غرفه ایران خواستار برنامه ریزی و حضور قویتر ایران در سالهای آینده در این نمایشگاه شد.
منبع: سفارت ایران در ژاپن