مرکز مطالعات ژاپن | سید آیت حسینی |
یکی از نکاتی که خارجیان از بدو ورود به توکیو و احتمالاً از همان فرودگاه متوجه آن میشوند و شاید از آن شگفتزده شوند این است که ژاپنیها هنگام استفاده از پله برقی همگی قاعده نانوشتهای را رعایت میکنند: آنانکه عجله ندارند و ترجیح میدهند روی پله برقی بایستند در سمت چپ پله برقی میایستند و آنها که عجله دارند و میخواهند روی پله برقی راه بروند از سمت راست عبور میکنند به طوری که حتی اگر هیچ کس قصد راه رفتن نداشته باشد، همه فقط در نیمه سمت چپ پله میایستند. این مساله چنان در توکیو همهگیر است که حتی خارجیها هم در زمان کوتاهی به آن عادت میکنند و ناخودآگاه بدان تن میدهند.
اما شگفتی خارجیها زمانی کامل میشود که برای نخستین بار به شهرهای غربی ژاپن مثل اوساکا مسافرت میکنند. در اوساکا روش استفاده از پله برقی دقیقاً برعکس توکیو است: در سمت راست میایستند و از سمت چپ حرکت میکنند. شاید ذکر این نکته بد نباشد که بیش از نود درصد مردم ژاپن راستدست هستند و جهت حرکت خودروها در خیابان در سراسر کشور مانند انگلستان از سمت چپ است. اما این تفاوت نظاممند بین دو کلانشهرتوکیو و اوساکا طوری برجسته و آشکار است که گویی با دو کشور متفاوت سروکار داریم. بر اساس بررسیهای انجمن آسانسور ژاپن در سال ۱۹۹۹ در شهرهای مناطق مرکزی ژاپن مثل ناگویا هم عابران مانند توکیو در سمت چپ پله برقی میایستند.
بنابراین ظاهراً مرز بین این دو الگوی رفتاری جایی بین منطقه چوبو (مرکز) و منطقه کانسای (غرب) است. جالب آن است که دلیل این تفاوت برای خود مردم ژاپن نیز مشخص نیست و در هیچ منبع معتبری به ریشه این تفاوت اشاره نشده است. اما مثل همیشه بین مردم نظرات غیر رسمی فراوانی در توجیه این تفاوت وجود دارد. یکی ازاین داستانها که ژاپنیها تعریف میکنند البته آمیخته به افسانه است و احتمالاً به دور از واقعیت، اما شاید شنیدنش خالی از لطف نباشد.
در زمان قدیم امپراطور ساکن کیوتو در غرب ژاپن بود و شوگون (بالاترین مقام نظامی کشور) که در عمل اداره امور مملکت را به عهده داشت در اِدو (نام قدیم توکیو) زندگی میکرد. خیابانهای تنگ و پرپیچ و خم توکیو همیشه صحنه حضور سامورایها بود که با موی تراشیده، شمشیر بلند به کمر بسته و با گامهایی آرام و استوار در آمد و شد بودند. سامورایها که طبیعتاً اغلب راستدست بودند شمشیر را به سمت چپ کمر خود میبستند و برای اینکه نوک شمشیرشان برای سامورایهای دیگر و مردمی که با عجله در رفت و آمد بودند مزاحمت ایجاد نکند، به آرامی از سمت چپ خیابان عبور میکردند. منطقه غرب اما به دلیل وجود بنادر مهمی نظیر اوساکا و کوبه، بازرگانان و سوداگران بسیاری را در خود جای داده بود. به گونهای که به اِدو “شهر سربازان” و به اوساکا “شهر بازرگانان” میگفتند.
مشهور است که تفاوت برخورد گرم فروشندگان اوساکایی با مشتری، با برخورد مودبانه اما نسبتاً سرد اهالی توکیو ریشه در این تفاوت تاریخی دارد. تجار شهر اوساکا در زمان قدیم پول و اشیای قیمتی خود را برای امنیت بیشتر در کیسهای قرار میدادند و از سمت راست (نزدیک دست راست) خود میآویختند و برای اینکه توجه عابران را جلب نکنند و از خطر سارقان سواره در امان باشند، به آرامی از سمت راست خیابان حرکت میکردند.
در نتیجه به مرور رسم بر این شده بود که افراد مهمتر و مسنتر و متمولتر در توکیو به آهستگی از سمت چپ و از کنار دیوار (در اوساکا سمت راست) حرکت کنند، و مردم عادی از سوی دیگر گذرکنند. بعد از گسترش پلههای برقی از حدود دهه 70 همین رسم به روش استفاده از پلهبرقی در دو شهر نیز تسری یافت.
- 日本エレベーター協会
- 武士の街
- 商人の街
7 دیدگاه
مژدهي
خیلی جالب بود ای کاش مسئولین مترو هم این فرهنگ رو در ایران جا مینداختن کار خیلی آسانیه
فقط لازمه به مردم گفته بشه راه رفتن روی پله برقی اشکال نداره و اونایی که عجله ندارن بهتره کنار بایستند .
ساسان توسلی (دبیر فیزیک )
بسیار جالب است من فکر می کنم یکی از رموز موفقیت ژاپنی ها رعایت قانون است زیرا که هر کار درستی ابتدا از قانون ثابت و منظمی سرچشمه می گیرد . من بسیار علاقمند به پژوهش و تحقیق در باره ی چگونگی موفقیت این مردم قانونمند هستم . با تشکر
3pd
یکی ازبستگان ما که به ژاپن رفت و آمد داشته میگه که قانون مداری تو اون کشور دیوانه کننده است.یعنی اینقد نظم داره که برای یک ایرانی میتونه دق آور باشه .
ما نتونستیم تو ایران افرادی که پنجره ماشینشونو وصل به یک سطل زباله متحرک و بزرگ میبینن از اختلالات فکری در بیاریم و بگیم بابا پشت این پنجره خیابونه با یه عالمه مردم که دارن نفس میکشن.حق حیات و آرامش دارن.
بابا مسلمان ! خجالت….
alonely
یکی از دوستام توی مترو داشت روی پله برقی راه میرفت. مسئولش که دید گفت ” ما چقدر باید این پله برقیا رو درست کنیم.” خلاصه حسابی شاکی شده بود که نباید روی پله برقی راه رفت چون خراب میشه…!
محسن
خیلی جالب بود!
علی سهرابیان
من کارمند سازمان ترافیک هستم. و با سازنده پله برقی های ژاپنی ارتباط نزدیک دارم.راه رفتن عادی روی پله برقی مشکلی ندارد.ولی دویدن و حالت ضربه وارد کردن باعث خرابی در سیستم گیربکس میشود.اگر پله معمولی وجوددارد بهتراست ازان استفاده شود.حالا تو ژاپن چرا اینطوریه خوب دلیلی نداره همه کارهاشون درست باشه.
فرهاد
من خودم سالها در ژاپن زندگی کردم سعادتمندترین روزهای زندگیم بود مردم انجا خودشان را وقف قانون نمیکنند بلکه بهیچ وجه بخودشان اجازه نمیدهند کسی به شعورشان با نصیحت کردن یا دستور دادن یا بوق زدن تذکر دهد و خود خواسته حقوق دیگران را رعایت می کنند بخاطر همین حقیر ترین افراد آنهایی هستند همه چیز را به تمامی برای خود میخواهند در آنجا عزت نفس آنگونه است…و.. وارستگی فرهنگ عمومی است